tag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post1572828585459010033..comments2023-07-05T15:10:33.142+03:00Comments on ΙΕΡΕΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ: Προβληματισμοί για την λειτουργική γλώσσαπ Παντελεήμων Kρούσκοςhttp://www.blogger.com/profile/03700276697403440370noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post-8664829535821190912010-01-15T09:34:43.772+02:002010-01-15T09:34:43.772+02:00Καλημέρα Πηνελόπη! Χαίρομαι, πραγματικά χαίρομαι π...Καλημέρα Πηνελόπη! Χαίρομαι, πραγματικά χαίρομαι που διατυπώνονται τέτοιες σκέψεις και απο την πλευρά του ποιμνίου. Άλλωστε ο λαός είναι ο εκφραστής και ο λίθος και ο νομοφύλακας της παράδοσης. Είναι και θα είναι , δόξα τω Θεώ! Να περνάς να τα λέμε.<br />Χαίρε εν Κυρίω.π Παντελεήμων Kρούσκοςhttps://www.blogger.com/profile/03700276697403440370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post-23176785849572805102010-01-15T09:00:33.410+02:002010-01-15T09:00:33.410+02:00kaλη εν κυριω χρονια!!! θα ηθελα απο την μερια του...kaλη εν κυριω χρονια!!! θα ηθελα απο την μερια του ποιμνιου να πω και εγω την ατελη μου γνωμη.Η λειτουργικη γλωσσα ειναι γραμμενη στην λεγομενη καθαρευουσα και κανει τα λειτουργικα κειμενα λαμπρα,στοχαστικα,σοφα,μεγαλοπρεπη και αυτο γιατι η αρχαια ελληνικη διαλεκτος ειναι η τελειωτερα μορφη της ελληνικης γλωσσας.πως θα ενοιωθα αν τα λειτουργικα κειμενα ηταν στην νεα ελληνικη?ναι! θa ενοιωθα σαν να ημουν στην ελληνικη καθολικη εκκλησια ....εχω παει εκει για αυτο και το ξερω τοτε που ψαχνομουν με τις θρησκειες....δυστυχως τοτε και ευτυχως τωρα....Εδω κατι γεροντακια στο Αγιον ορος ,ουτε την αλφαβητο δεν ηξεραν αλλα ο κυριος επειδη η ταπεινωση τους ηταν στον υπερθετικο βαθμο τους ανοιξε τους ψυχικους οφθαλμους και τις ακολουθιες ηξεραν απεξω και ψαλμους και προσευχες.Η αρχαια ελληνικη διαλεκτος ειναι αυτη που κανει την διαφορα.Ολοι ειμαστε δεκτες θειων μηνυματων κατα την διαρκεια της λειτουργιας,αλλος πολλων και αλλος λιγων...αναλογα τον αγωνα ,την ταπεινωση,την προερεση,την πιστη,την ελπιδα,την αγαπη....του καθε ανθρωπου.ο πατηρ Σοφρωνιος Σαχαρωφ στο βιβλιο ''οψωμεθα τον θεον καθως εστιν''λεγει/////////////////ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΕΦΘΑΣΑΝ ΕΙς ΤΑ ΥΨΗΛΩΤΕΡΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ.ΔΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ,ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΤΗΝ ΤΕΛΕΙΩΤΕΡΑΝ ΔΥΝΑΤΗΝ ΜΟΡΦΗΝ ΕΚΦΡΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΛΟΓΟΥ.ΤΗΝ ΜΟΡΦΗΝ ΑΥΤΗΝ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ ,ΚΑΤΑ ΠΡΟΝΟΙΑ ΘΕΟΥ ...ΠΡΟΣΕΛΑΒΕ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.ΔΙΟΤΙ ΒΟΗΘΑΕΙ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΙΝ ΤΟΥ ΤΕΛΕΙΟΥ.ΑΛΛΙΩΣ ΘΑ ΚΑΤΑΒΙΒΑΣΤΕΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΝ ΕΠΙΠΕΔΟΝ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ.Ο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΑΙΩΝΙΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ.ΕΤΣΙ ΛΟΙΠΟΝ ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΝΩΘΕΝ ΔΕΔΟΜΕΝΟΙ!!!Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΧΕΙ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΓΕΝΝΗΣΕΙ ΣΤΟΝ ΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑΝ ΤΩΝ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΕΝΩΝ,ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗΝ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΚΟΣΜΟΥ....ΤΟΥ Υ Ψ Ι Σ Τ Ο Υ.!!!ΕΙΝΑΙ Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΩΣ,ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ,ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ...ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΘΕΟΥ-ΑΝΘΡΩΠΟΥ.'' Αυτα ειπε ο γερων Σοφρωνιος ,τα πολυ σημαντικα ....Επεισης θα ηθελα να επισημανω και κατι -το ζητημα για εμας το ποιμνιο, ειναι πως θα ειναι κατανυκτικα μεσα στην θεια λειτουργια ωστε να θελει να ερθει ο κοσμος ...ειναι ποσο αργα θα πει το ευαγγελιο και απαλα ο παπας,ποσο ο ψαλτης θα ειναι πιο ηπιοτερος στην αποδωση των ψαλμων,ποσο τα φωτα θα ειναι πιο χαμηλωμενα ετσι ωστε να αισθανεται κανεις την εκκλησια σαν ενα μερος που θα παει να προσευχηθει,να τρεχουν τα ματια του απο κατανυξη και να θελει να ξαναπαει και να ξαναπαει για να ζησει αυτο το πρωτογνωρο συναισθημα της θειας αγαπης!Γιατι τρεχουν συνεχεια στο Αγιον ορος ολοι?Δεν εχω παει προσωπικα αλλα απο το ιντερνετ εχω παρακολουθησει ακολουθειες και καταλαβα ποση διαφορα εχει στον τροπο τελεσης και ποσο κατανυκτικα ειναι ολα εκει!Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΤΕΛΗ ΜΟΥ ΓΝΩΜΗ ΚΑΙ ΣΥΝΧΩΡΕΣΤΕ ΜΕ ΜΙΑ ΙΔΕΑ....Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΘΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΓΑΠΗ και για αυτο αξιζει ολη την αιωνιοτητα και ο,τι κανουμε δια ε κ ε ι ν ο ν πρεπει να ειναι οσο γινεται τελειον....και τοτε και εμεις θα ερχομαστε πιο ταπεινα ντυμενοι και εμεις θα αλλαξουμε τροπο συμπεριφορας θα γινουμε πιο απαλοι στις κινησεις μας,πιο ταπεινοι στις εκφρασεις μας,πιο χαρουμενοι στο προσωπο μας,πιο γλυκεις στην συμπεριφορα μας γιατι ανακαλυψαμε στις καρδιες μας ε κ ε ι ν ο ν...τον λυκιτατον μας ι η σ ο υ ν.Αυτο δεν θελει και εκεινος? //////////////με εκτιμησηπηνελοπηnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post-33217431270587909162010-01-08T13:35:52.595+02:002010-01-08T13:35:52.595+02:00Ακριβώς,όπως τα λέτε.
Καλή χρονιά!Ακριβώς,όπως τα λέτε.<br />Καλή χρονιά!π Παντελεήμων Kρούσκοςhttps://www.blogger.com/profile/03700276697403440370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post-77638197362389459242010-01-08T10:44:50.193+02:002010-01-08T10:44:50.193+02:00Καλή χρονιά πάτερ μου, δεχθείτε παρακαλώ τα συγχαρ...Καλή χρονιά πάτερ μου, δεχθείτε παρακαλώ τα συγχαρητήρια μου για την ανάρτηση σας. Σ΄ ένα ιστολόγιο που εμμέσως υποστηρίζει την αλλαγή την λειτουργικής γλώσσας γιστί δεν την καταλαβαίνουν οι νέοι, (αχ, αυτλη η δικαιολογία) είχα ρωτήσει - σε σχόλιο- γιατί αγίασε ο παπά-Νικόλας ο Πλανάς, που ήταν ντιπ αγράμματος. Με βάση την λογική των υποστηρικτών της αλλαγής της λειτουργικής γλώσσας, δεν θα έπρεπε να είχε αγιάσει, αφού δεν καταλάβαινε τίποτε από αυτά που διάβαζε και ο ίδιος ακόμη.<br />Δεν στέκονται πουθενά οι μεταγλωτισμοί, παρά μόνο στις αντίστοιχες κινήσεις του βατικανού, και την διάθεση για μοντερνισμούς.<br />Τα σέβη μουcummulushttps://www.blogger.com/profile/08875133827069328933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post-87760582176873001432010-01-04T03:38:16.281+02:002010-01-04T03:38:16.281+02:00Συμπληρωματικά για την παράδοση:
Έγραφα:"Όταν...Συμπληρωματικά για την παράδοση:<br />Έγραφα:"Όταν η παράδοση προάγεται δεν προάγεται από το ίδιο θέλημα αλλά από την κοινή συνείδηση και πρακτική."π Παντελεήμων Kρούσκοςhttps://www.blogger.com/profile/03700276697403440370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post-36201257209864114452010-01-04T03:29:49.725+02:002010-01-04T03:29:49.725+02:00Vater Παναγιώτη καλή χρονιά. Χιονίζει στη Γερμανία...Vater Παναγιώτη καλή χρονιά. Χιονίζει στη Γερμανία; Εδώ λιακάδες. Δεν έγραψα μόνο πολλά , αλλά και σκληρά. Αλλά από την στιγμή που είχα τη φαεινή ιδέα να χρησιμοποιώ το ιστολόγιο αποφάσισα να αναρτώ ελέυθερα ό,τι σκέφτομαι. Στο κάτω κάτω κάθε τίμιος άνθρωπος αναγνωρίζει ότι αγαπώ τους αδερφούς μου. Δεν στοχοποιώ κανένα,φαινόμενα κρίνω.<br />Αυτό με τις μαγνητοφωνήσεις το αφαίρεσα από την ανάρτηση γιατί δόθηκαν οι εξηγήσεις.<br /><br />Σχετικά με την γλώσσα τώρα έγραψα: "Δεν είναι μόνο το πνευματικό αλλά και το γλωσσικό μέρος που είναι ουσιαστικό , γιατί κύρια είναι θεολογική και πνευματική υπόθεση η γλώσσα. Οι εκκλησίες της αλλοδαπής και οι ομόδοξοι έχουν κάποιο ελαφρυντικό όταν τελούν την λειτουργία στην τοπική διάλεκτο. Δεν είναι θέμα πάλι κατανόησης αλλά σεβασμού στον ιδιαίτερο πολιτισμό της χώρας, ώστε να μην υπερέχουν ούτε γλωσσικά οι έλληνες των ομοδόξων άλλων χωρών. Εσείς όμως παραφράζεται και μάλιστα με γλωσσικές και θεολογικές αστοχίες την ίδια την γλώσσα της μητέρας, γλώσσα με την οποία εκφράζονται τελειότερα και άρτια όλα τα θεολογικά και πνευματικά μηνύματα και νοήματα". Δεν είναι θέμα γλωσσολογικού εθνικισμού λοιπόν. Συμφωνώ πώς η ελληνική είναι όχι η ιδανική αλλά η καλύτερη δυνατή. Άλλωστε για θεία νοήματα πρόκειται. Θέλει αγώνα και φωτισμό άνωθεν να τα βάλεις πίσω από τα κάγκελα ή τα κατάλληλα ρούχα της γραφής. Οι θεολόγοι οι ξενόγλωσσοι που ανέφερες κατά δυναμη το πέτυχαν αυτό. ¨Ομοια όμως και η ελληνική απέδωσε κατά το δυνατόν λέξεις και εκφράσεις όπως "κένωσις","αεί ων ωσαύτως ων", "αρπαγμός","ενανθρώπησις" κτλ. και μάλιστα είτε από ιερούς συγγραφείς είτε από αγίους υμνογράφους. Με ελάχιστη θεολογική κατάρτιση μπορεί ο καθένας μας να δεί πόση δύναμη και τί βαθύ περιεχόμενο κρύβουν αυτές οι λέξεις. Όχι στην γραμματολογική τους σημείωση,ούτε στην λεκτική τους εκφορά όπως στην καββάλα και την μαγεία, αλλά στο ότι περιέχουν κατά το ανθρωπότερο δυνατό όλο το νόημα των σημαινομένων μονολεκτικά,θεολογικά με ακρίβεια. Άντε τώρα να τις μεταφράσεις μονολεκτικά και στην δημοτική. Θα χρειαστεί για κάθε λέξη να δώσεις διάλεξη και η παράφραση θα είναι άλλες φορές η καλύτερη δυνατή και άλλες τόσο υποκειμενική που θα γεννά όχι μόνο σημειολογικές αλλά και θεολογικές ανακρίβειες.<br /><br />Καλή χρονιά! Την ευχή σου!π Παντελεήμων Kρούσκοςhttps://www.blogger.com/profile/03700276697403440370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post-64617809563770958012010-01-04T03:13:39.012+02:002010-01-04T03:13:39.012+02:00πάτερ Άγγελε χρόνια πολλά!
Τα είδα πάτερ μου στο Α...πάτερ Άγγελε χρόνια πολλά!<br />Τα είδα πάτερ μου στο ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟ ΕΓΚΟΛΠΙΟ και αλλού. Είδα την επιχειρηματολογία και τις μεταφράσεις που μου φάνηκαν ελλιπέστατες. Αυτό με τον μακαριστό Χροστόδουλο το έζησα από κοντά. Ήμουν τότε ψάλτης κάπου στην Αθήνα. Ακριβώς αυτή κατάσταση ίσχυε. Άγνοια συμπεριφοράς,μούδιασμα και στο τέλος κατάργηση του πειράματος.<br /><br />Καλή χρονιά,την ευχή σου.π Παντελεήμων Kρούσκοςhttps://www.blogger.com/profile/03700276697403440370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post-4682642689637145062010-01-03T22:14:53.921+02:002010-01-03T22:14:53.921+02:00Αδελφέ εν Χριστώ,
Καλή χρονιά καταρχήν. Θέτεις πολ...Αδελφέ εν Χριστώ,<br />Καλή χρονιά καταρχήν. Θέτεις πολλά θέματα για τα οποία χρειάζονται εκτενείς σχολιασμοί. Θα πω τη γνώμη μου μόνο για το ζήτημα της γλώσσας, διότι οι ανώνυμες ηχογραφήσεις ακολουθιών στη δημοτική και η ηλεκτρονική διανομή τους μόνο τις ταινίες με τον συμπαθή Αρτέμη Μάτσα μου θυμίζουν. <br />Η λειτουργική γλώσσα ΔΕΝ είναι μαγική. Είναι ένα μέσο για το μήνυμα-όχι το ίδιο το μήνυμα! Τουτέστιν είναι μόνο ζήτημα περιρρέουσας ατμόσφαιρας και κοινωνικών συνθηκών. Ούτε ο Απόστολος Πέτρος, ούτε ΚΑΝ Ο ΚΥΡΙΟΣ μίλησε τη γλώσσα αυτή. Η απολυτοποίησή της νομίζω πως είναι μέγα και τραγικό λάθος. Η γλώσσα αυτή εκφράζει μια μειοψηφία της Ορθοδοξίας (γλωσσικά). Ούτε την θεωρώ την καλύτερη για την απόδοση των θεολογικών νοημάτων. Είναι η καλύτερη για ΜΑΣ που έχουμε την ελληνική παιδεία (όση μπορούμε τέλος πάντων). Δεν έχουμε το μονοπώλιο της Ορθοδοξίας. Οι Πατέρες της Εκκλησίας (των 4-5 πρώτων αιώνων) έγραψαν στην lingua franca της εποχής τους, οκ. Οι Losky, Evdokimof, Schmemann, Ware κλπ έγραψαν στα γαλλικά, ρωσικά, αγγλικά κλπ. Ε, και; Αλλοίωσαν την πίστη μήπως; Οπότε, ας ξεπεράσουμε τις παιδικότητες και την προσκόλληση σε στείρα θεολογίζοντα σχήματα. Η παράδοση είναι ζωντανή επειδή αλλάζει! Την "πρώτη εκκλησία" και την "αρχέγονη αυθεντικότητα" έψαχναν οι προτεστάντες με τα γνωστά γλαφυρά αποτελέσματα. Αν το πλήρωμα της Εκκλησίας εκφραστεί συνοδικά για αλλαγή της λειτουργικής γλώσσας, οφείλουμε να ακολουθήσουμε, καθώς και σε κάθε λειτουργική αναγέννηση-πράγμα επειγόντως αναγκαίο. <br />Προσυπογράφω πως ο ιερέας δεν είναι εκεί για να κάνει ό,τι του γουστάρει.Vater Panajiotishttps://www.blogger.com/profile/17510924810082597353noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-101770990400366514.post-73550478912609860522010-01-03T14:54:16.452+02:002010-01-03T14:54:16.452+02:00χρόνια πολλά. πάτερ μου δεν είναι μόνο η θεία λειτ...χρόνια πολλά. πάτερ μου δεν είναι μόνο η θεία λειτουργία που ψάλλετε στην δημοτική είναι και τα μυστήρια Γάμοι, Βαπτίσεις όλα γίνονται στην δημοτική. Παρόλο που έχουν έναν καλό ποιμενάρχη εντούτοις με τις δικές του ευλογίες γίνονται όλα τα μυστήρια. Επιπλέον στους γάμους τον απόστολο τον λέγει ή ο γαμπρός ή ο κουμπάρος αλλά και το πάτερ ημών. Και για την ιστορία όταν ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος επεχείρησε τα αναγνώσματα να λέγονται στην δημοτική γινόταν κάτι το ξεχωριστό όταν ο διάκονος έλεγε το ανάγνωσμα στα αρχαία ο κόσμος ήταν όρθιος όταν διάβαζε το ίδιο κείμενο στην δημοτική ο κόσμος ήταν καθιστός το συμπέρασμα δικό σαςπ. Άγγελοςhttps://www.blogger.com/profile/08316723585488424011noreply@blogger.com