Δευτέρα, Φεβρουαρίου 09, 2009

Συχνή θεία κοινωνία




Μπαίνοντας στην περίοδο του κατανυκτικού Τριωδίου έχουμε πάντα ως ιερείς μια πικρόγλυκη εμπειρία. Βλέπουμε πολλούς από τους ενορίτες μας , που τους είχαμε χαμένους καθ'όλη την εκκλησιαστική περίοδο (ίσως μόνο όχι και τα χριστούγεννα) να θυμούνται πως υπάρχει ιερός ναός και σύναξη και επιτέλους να εκκλησιάζονται.

Επιπλέον οι περισσότεροι από τους τακτικώς εκκλησιαζόμενους προσέρχονται κατ'αυτή την περίοδο έως και την τεσσαρακοστή και το πάσχα στην θεία κοινωνία, ενώ το υπόλοιπο του έτους την έχουν ξεχασμένη και παραγκωνισμένη.

Κάνοντας όσο πιο πολύ μπορώ θετικές σκέψεις επί του θέματος προσπαθώ να πείσω τον εαυτό μου πώς είναι η γλυκιά και κατανυκτική ατμόσφαιρα των ημερών που τους ελκύει στην εκκλησία, η ανάγκη για τη βίωση τους. Ωστόσο η πραγματικότητα είναι πιο σκληρή και μου χτυπάει την πόρτα με πικρότερες διαπιστώσεις: είναι η φολκλορική διάσταση των ημερών που τους φέρνει στο ναό, είναι το καθήκον το πατροπαράδοτο που τους εμφυτεύτηκε παιδιόθεν να κοινωνούν αυτές τις μέρες και όχι η δίψα για τον Χριστό και την κοινωνία Του. Πριν αρχίσω να ελεεινολογώ και να αυτοκατακρίνομαι επιδεικτικά για την ελλειπή ποιμαντική μου έναντι τους, προσπαθώ να δω τον εαυτό μου έναντι των δικών του ευθυνών. Αλήθεια τί σημαίνει για μένα θεία κοινωνία και πόσο γίνομαι μέτοχος της χάριτος της ώστε να κατακρίνω ή να λυπούμαι για τους άλλους;

Το παρακάτω κείμενο το βρήκα σε γνωστό site και έρχομαι να μου υπενθυμίσω κάποιες αλήθειες (ίσως όταν κάνω κάτι αληθινό βίωμα μπορώ να μεταδώσω ευκολότερα και πιστότερα την αξία και αναγκαιότητα του):



Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος: όταν καλώς και αξίως μεταλαμβάνουν το ιερό και πανάγιο Σώμα του Κυρίου μας, αυτό γίνεται όπλο για όσους πολεμούνται και επαναστροφή για όσους έχουν απομακρυνθεί από τον Θεό. Ενδυναμώνει τους ασθενείς, ευφραίνει τους υγιείς, θεραπεύει τις ασθένειες, διαφυλάσσει την υγεία. Με τη Θεία Μετάληψη διορθωνόμαστε ευκολότερα και γινόμαστε περισσότερο μακρόθυμοι και υπομονετικοί στους πόνους και στις θλίψεις. Μας καθιστά περισσότερο θερμούς στην αγάπη, λεπτούς στη γνώση, πρόθυμους στην υπακοή, οξείς και γρήγορους στην ενέργεια των χαρισμάτων. Σε όσους δε δεν μεταλαμβάνουν συχνά συμβαίνουν τα αντίθετα, αφού δεν είναι σφραγισμένοι με το Τίμιο Αίμα του Κυρίου μας. Σφάζεται τότε το Πρόβατο και με το Τίμιο Αίμα Του σφραγίζονται η πράξη και η θεωρία, δηλαδή η έξη και η ενέργεια, οι παραστάδες των δικών μου θυρών, των κινήσεων του νοός. Αυτά ανοίγονται καλώς στη θεωρία και κλείνονται πάλι σαν θύρες από τη θεωρία των υψηλότερων και ακατάληπτων νοημάτων.
Ο θείος Κύριλλος Αλεξανδρείας λέει ότι με τη θεία Μετάληψη οι νοητοί κλέφτες, οι δαίμονες δεν βρίσκουν την ψυχή μας άδεια, ώστε να μπουν σε αυτή μέσω των αισθήσεων. Πρέπει να εννοήσεις σαν θύρα της οικίας τις αισθήσεις. Μέσω αυτών εισέρχονται στη καρδιά οι εικόνες όλων των πραγμάτων και χύνεται σε αυτήν το άμετρο πλήθος των επιθυμιών. Ο προφήτης Ιωήλ ονομάζει αυτές τις αισθήσεις παράθυρα λέγοντας ότι από αυτά θα μπουν οι κλέφτες, επειδή δεν ήταν χτισμένα με το Τίμιο Αίμα του Χριστού. Ο Άγιος Κύριλλος λέει ακόμη πως με τη θεία Κοινωνία καθαριζόμαστε από κάθε ψυχική ακαθαρσία και λαμβάνουμε προθυμία και ζέση για τις αρετές. Το Τίμιο Αίμα του Χριστού όχι μόνο μας ελευθερώνει από κάθε φθορά, αλλά μας καθαρίζει και από κάθε ακαθαρσία που κρύβεται μέσα στη ψυχή μας. Δεν μας αφήνει να ψυχρανθούμε από την αμέλεια αλλά μας κάνει ζέοντες και θερμούς στο Άγιο Πνεύμα.
Ο άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης επισημαίνει: τα δάκρυα και η κατάνυξη έχουν μεγάλη δύναμη. Πέρα όμως από όλα μαζί, η αγία Κοινωνία έχει μεγάλη δύναμη και ωφέλεια και από ότι βλέπω είσθε πολύ αμελείς σε αυτό το ζήτημα. Δεν προσέρχεστε στη θεία Μετάληψη. Απορώ και εξίσταμαι, γιατί σας βλέπω να κοινωνείτε μόνο την Κυριακή ενώ δεν μεταλαμβάνετε αν τελείται Λειτουργία κάποια άλλη μέρα. Αυτά δε σας τα λέω, για να κοινωνείτε απλά και όπως έτυχε, δίχως προετοιμασία, (Ο Απόστολος γράφει να δοκιμάζει κανείς τη συνείδησή του και έτσι να τρέφεται από τον άγιο Άρτο και να πίνει από το θείο Ποτήριο. Όποιος μεταλαμβάνει ανάξια θα κατακριθεί, επειδή δε διακρίνει καλά, ώστε να ευλαβείται το άγιο Σώμα και Αίμα του Κυρίου). Μη γένοιτο. Σας λέω να κοινωνούμε συχνά, να καθαρίζουμε όσο μπορούμε τους εαυτούς μας με την επιθυμία μας και την αγάπη μας για τη θεία Κοινωνία και έτσι καθαροί να μεταλαμβάνουμε.

Βλέπεις το ανερμήνευτο χάρισμα; Όχι μόνο πέθανε για μας, αλλά προσέφερε ακόμη και τον Εαυτό Του στην αγία Τράπεζα για να τον κοινωνούμε. Αν λοιπόν, αδελφοί μου, πράττουμε όπως μας προστάζουν οι άγιοι Πατέρες και κοινωνούμε συχνά, θα έχουμε συνεργό και βοηθό σε αυτήν τη ολιγοχρόνια ζωή τη θεία Χάρη. Θα έχουμε συμβοηθούς τους αγγέλους του Θεού και ακόμη και τον ίδιο τον Δεσπότη των αγγέλων. Επιπλέον, θα αποδιώξουμε μακριά μας τους εχθρικούς δαίμονες όπως λέει και ο θείος Χρυσόστομος (τόμος 13ος σελ.580-3) σαν λιοντάρια που αποπνέουν φωτιά, έτσι αναχωρούμε από την πνευματική εκείνη Τράπεζα των Μυστηρίων. Προκαλούμε φόβο στο διάβολο επειδή έχουμε μαζί μας ως κεφαλή τον Χριστό και την αγάπη που μας έδειξε. Αυτό το Αίμα λαμπρύνει τη βασιλική εικόνα της ψυχής μας, δηλαδή το νου μας, το λόγο και το πνεύμα. Αυτό το Αίμα γεννά κάλλος και υπερθαύμαστη ωραιότητα. Δεν αφήνει να απομακρυνθεί η ευγένεια και η λαμπρότητα της ψυχής, την οποία ποτίζει και τρέφει συνεχώς. Αυτό το Αίμα, όταν μεταλαμβάνεται αξίως, καταδιώκει τους δαίμονες και τους απομακρύνει από εμάς, προσκαλεί όμως τους αγγέλους και τον Δεσπότη των αγγέλων. Αυτό συμβαίνει, επειδή οι δαίμονες φεύγουν από όπου δουν το Αίμα το Δεσποτικό, ενώ οι άγγελοι συντρέχουν και βοηθούν. Αυτό το Αίμα είναι η σωτηρία των ψυχών μας. Με αυτό χαίρεται η ψυχή, με αυτό καλλωπίζεται, με αυτό θερμαίνεται. Αυτό το Αίμα κάνει το νου μας περισσότερο λαμπρό και από τη φωτιά και την ψυχή μας πιο ωραία από το χρυσάφι. Όσοι μεταλαμβάνουν αυτό το Σώμα στέκονται μαζί με τους αγγέλους, αρχαγέλλους και τις άνω δυνάμεις, επειδή είναι ενδεδυμένοι με το φόρεμα το βασιλικό και έχουν μαζί τους πνευματικά όπλα. Ακόμη, όμως, δε σας είπα το μεγαλύτερο χάρισμα, όσοι μεταλαμβάνουν φορούν τον ίδιο τον Βασιλέα.

Ακούτε αδελφοί μου τι συμφορές παθαίνουν όσοι δεν μεταλαμβάνουν συχνά και απομακρύνονται από τα Μυστήρια; Ακούτε ότι δαιμονίζονται ή και μεταμορφώνονται σε κάποιο είδος αλόγων ζώων όπως τα παλιά χρόνια ο βασιλιάς Ναβουχοδονόσορας μεταμορφώθηκε σε βόδι; Και δίκαια υποφέρουν' διότι ενώ μπορούν να γίνουν από άνθρωποι θεοί κατά χάρη με τη συνεχή θεία Κοινωνία, δεν το θέλουν. Απομακρυνόμενοι όμως από τη θεία Μετάληψη χάνουν και την ανθρώπινη μορφή που έχουν, μετασχηματίζονται σε άλογα ζώα και παραδίνονται στην εξουσία του Σατανά, όπως λέει και ο ψαλμωδός Ω Κύριε, ιδού, χάνονται εντελώς εκείνοι που απομακρύνονται από την Χάρη Σου (Ψαλμός ΟΒ 27).

Μάλλον πρέπει να πω, ότι αν αιφνιδίως έρθει ο θάνατος σε εκείνους που αργοπορούν να μεταλάβουν και τους βρει ανέτοιμους χωρίς τη θεία Μετάληψη, τι άραγε θα γίνουν οι ταλαίπωροι; Πως θα μπορέσουν να διέλθουν με ελευθερία τους τελωνάρχες δαίμονες του αέρος; Ποιο φόβο και τρόμο θα δοκιμάσει η ψυχή τους ενώ μπορούσαν να ελευθερωθούν από όλα αυτά με τη συχνή Κοινωνία, όπως έχει πει ο θείος Χρυσόστομος; Έλεος Θεέ μου.

Όσοι μεταλαμβάνουν με καθαρά συνείδηση λίγο πριν το θάνατό τους τα άχραντα Μυστήρια, όταν πια εξέλθει η ψυχή τους, λόγω της χάρης της θείας Κοινωνίας, τους περικυκλώνουν οι άγγελοι και τους αναβιβάζουν στον ουρανό. Και συ αδελφέ μου, δε γνωρίζεις πότε θα έρθει ο θάνατος, σήμερα ή αύριο ή αυτή την ώρα. Πρέπει πάντοτε να είσαι κοινωνημένος και έτοιμος. Αν είναι θέλημα Θεού να ζήσεις ακόμα, με τη χάρη της θείας Κοινωνίας, θα περάσεις μια ζωή γεμάτα από χαρά, ειρήνη, αγάπη, συνοδευμένη και από όλες τις άλλες αρετές. Εάν πάλι είναι θέλημα Θεού να πεθάνεις, τότε με την αγία Κοινωνία θα περάσεις ελεύθερα από τα τελώνια των δαιμόνων που βρίσκονται στον αέρα, και θα κατοικήσεις με ανεκλάλητη χαρά στις αιώνιες μονές. Αφού με τη συχνή θεία Μετάληψη είσαι ενωμένος πάντοτε με τον γλυκύ Ιησού Χριστό, τον παντοδύναμο Βασιλέα, και εδώ θα ζήσεις μακάρια ζωή και όταν πεθάνεις οι δαίμονες θα φύγουν μακριά σου αστραπιαία, ενώ οι άγιοι άγγελοι θα σου ανοίξουν την ουράνια είσοδο και θα σε πέμψουν με συνοδεία ως το θρόνο της μακαρίας Τριάδος.

Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου & Μεγάλου Μακαρίου Κορίνθου



(από το anthosorthodoxias.net)

7 σχόλια:

  1. Καλημέρα σου
    διάβασα με προσοχή το κείμενο...έχω απορίες που θέλω να τις συζητήσω κατ ιδίαν...
    ευχαριστώ σε..
    margarita

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ευχαριστώ που με προσθέσατε στα ιστολογια που παρακολουθείτε. Τιμή μου.
    Πάνω στο θέμα , ολα ειναι σχετικά
    Σχετική η μετοχή στη θ.λειτουργία, σχετική η μετοχή στη Θ. Ευχαριστία , σχετική και η Εξομολόγηση.
    Υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να μετέχουν στη θ.Ευχαριστια αλλά δε μπορούν λόγω κωλυμάτων που επιβλήθησαν κατά την Εξομολόγηση.
    Υπάρχουν αυτοι που δε μετέχουν λόγω της απαγορευσης που σιγουρα θα έχουν στη μετοχη αν πανε σε εξομολογηση. ΟΠοτε περιμένουν .....
    και περιμένουν.......
    ελπίζοντας ότι θα έχουν να πουν κάτι θετικό για τον αγώνα τους εναντι του εαυτού τους και του πάθους του.,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα Μαργαρίτα.

    Ocean soul,καλησπέρα. Η χαρά μου είναι μεγάλη που ανακάλυψα το ιστολόγιο σας. Φυσικά και πρέπει να τηρούνται κάποιες προυποθέσεις αλλά και εμείς πρέπει να δημιουργούμε τις κατάλληλες.
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πάτερ μου,
    η θεία κοινωνία και γενικότερα η λειτουργική ζωή αποτελούν φολκλόρ διότι εμείς οι ιερείς γίναμε επαγγελματίες,ξεχάσαμε πως ορθόδοξο βίωμα είναι ο στόχος και όχι κάτι που κατέχουμε από το βάπτισμα. Η κοινωνία προχωράει με άλματα ενώ σε πολλά θέματα εμείς ασχολούμαστε με τα τσόφλια των αυγών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ναι πατερ παναγιωτη μου ναι...
    αλλα δεν φταιμε παντα εμεις οι ιερεις... η γιαγια μου κοινωνουσε 50 χρονια πριν γεννηθω και είχε πολλες ευκαιρίες να διδαχτει...
    νομιζω πως υπαρχει ενα ειδος σιωπηρης και ένοχης "συμφωνιας" αναμεσα ιερεα και εκκλησιασματος σχετικα με καθε ειδους βολεματος... και πρεπει να βρουμε εναν τροπο συννενοησης... μια απο κοινου εκκλησιαστική μεταστροφή στη γνησιότητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν θα πρωτοτυπήσω.Θαρρώ πως αυτά τα λόγια της λειτουργίας που μας προσκαλούν στη μετάληψη αποτελούν και τις προυποθέσεις: μετά φόβου Θεού, μετά πίστεως και μετ'αγάπης.
    Για να φτάσει ο άνθρωπος στο σημείο να γίνει μέτοχος και των τριών αυτών χρειάζεται μια προετοιμασία, μια ασκητική με τη βοήθεια ενός πνευματικού πατέρα.
    Χρειάζεται όμως και μια ειλικρίνεια από μέρους του που σημαίνει να φτάνει ως το άγιο ποτήριο αφού πρώτα έχει κατανοήσει εσωτερικά πως διψά και είναι ερωτευμένος με τον Χριστό κατανοώντας παράλληλα και την αναξιότητα του και έχοντας προχωρήσει με τιμιότητα και υπευθυνότητα στον εξαγνισμό του. Να χει συναίσθηση και ζωή μετανοϊκή και να ποθεί την πραγματική κοινωνία του με Αυτόν.
    Νομίζω πως ένας πνευματικός άξιος μας καθοδηγεί καλύτερα και πρακτικότερα σε αυτά τα ζητήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή