Πέμπτη, Φεβρουαρίου 26, 2009

Απάντηση σε φίλη

Μια κλοπή είναι κλοπή έστω και αν κλέβεις από κλέφτες.

Επίσης και αυτό που είπε ο misha στο blog του είναι σωστό: η Εκκλησία θεωρεί τον κάθε φόνο ως Φόνο όμως πρωτοστάτησε στην επανάσταση του 1821. Κανείς Παλαιόκωστας δεν δικαιώνεται. Όμως κάτι μέσα μου βαθιά του ρίχνει δίκιο, όχι γιατί είναι κλέφτης αλλά επειδή αρνείται να ζήσει συμβατικά και επειδή ευεργέτησε πολλούς. Βλέπεις εμείς οι παπάδες δεν βλέπουμε τους αμαρτωλούς νομικά και δεν τους βάζουμε ταμπέλες αλλα τους αντιμετωπίζουμε από τις πράξεις τους και τι κρύβεται πίσω απάυτές. Ενας που κλέβει απο πλεονεξία δεν είναι πιο αμαρτωλός απ'αυτόν που κλέβει από πείνα;;; (έστω και αν αυτό το "πιο αμαρτωλός" είναι μια σχετικότητα).

Επίσης όπως είπα στον βιο του αγίου Ζωτικού, ο άγιος απάτησε τον βασιλιά, του απέσπασε χρήματα για να αγοράσει πολύτιμους λίθους τάχα και τα σπατάλησε για να θρέψει λεπρούς. Μαρτύρησε γι'αυτόν το λόγο. Μήπως ο Ζωτικός ήταν αμαρτωλός καταχραστής; Επίσης άλλο παράδειγμα για να μη νομίζεις πως αγιοποιώ τον Παλαιοκώστα.Ένας πεινασμένος πρώην κατάδικος φιλοξενήθηκε στο σπίτι ενός παπά και τον έκλεψε. Αργότερα τον συνέλαβε η αστυνομία και τον έφερε μπροστά στον παπά. Ο παπάς δεν θέλησε την τιμωρία του, αλλά απέκρυψε την κλοπή και είπε στην αστυνομία ότι εκείνος του χάρισε τα κλοπιμαία για να τον σώσει. Μήπως ο παπάς ήταν συνεργός; (Άθλιοι,Βίκτωρ Ουγκώ).
Τελος θυμασαι τους σαλταδόρους της κατοχης που σήμερα τους θεωρούμε ήρωες;

Να σου πω και κάτι άλλο: Το χαρηκα που ο Παλαιοκώστας ευτέλισε με την απόδραση του το σωφρονιστικό σύστημα και ας μοιάζει ξένη στο στόμα ενός παπά τέτοια ομολογία.
Τον Δεκέμβρη που μας πέρασε 50 τραμπούκοι έκαψαν ολόκληρη Αθήνα μπροστά στα μάτια της αστυνομίας και της κυβέρνησης και κανείς δεν αντέδρασε. Η παρουσία τους βρίσκεται μόνο εκεί που δέρνουν μαθητές,συνταξιούχους, εργαζόμενους. Η απόδραση ήταν ένα χαστούκι στον καθωπρεπισμό και εφησυχασμό τους. Να ταπεινωθούνε για να διδαχθούνε!

Τέλος, σαν ιερέας δεν θα προέτρεπα κανέναν να κλέψει έστω και για να τα μοιράσει τους φτωχούς. Θα έλεγα όμως σ'αυτούς που ζούνε σε προκλητική χλιδή και καλοπέραση να σκέφτονται λίγο και αυτούς που πεινάνε και πως υπαρχει και δικαιοσύνη του Θεού και θα άρχιζα από τον εαυτό μου.Επίσης αυτο του Μ Βασιλείου: όποιος αποθηκευει πράγματα είναι κλέφτης γιατί τα στερεί από αυτόν που δεν εχει. Και άμα ήμουν πνευματικός άλλο επιτίμιο θα έβαζα στον συνειδητό κλέφτη άλλο στον πεινασμένο κλέφτη κατά τη διδασκαλία της εκκλησίας.
Δεν νιώθω να απειλούμαι από κανέναν Παλαιοκώστα. Ούτε τον θεωρώ αμαρτωλό των αμαρτωλών. Πιο πολύ με στενοχωρεί η διάθεση και η κατάσταση των ενοριτών μου και όλων των άλλων που είναι όμηροι της πλεονεξίας τους ή ενός απάνθρωπου υπερκαταναλωτικού συστήματος(βλ κάρτες,δάνεια,περιττά έξοδα,επιδείξεις). Νομίζω ότι βρήκαμε τον αποδιοπομπαίο τράγο και του τα φορτώνουμε όλα , ενω είμαστε αδύναμοι να δούμε τις δικές μας αμαρτίες που είναι ακριβώς της ίδιας φύσης. Μόνο οι πράξεις και το μέγεθος τους διαφέρουν. Ας βρει ο Παλαιοκώστας τον δρόμο του και εγω τον δικό μου. Οπωσδήποτε όμως είμαι εναντίον της φιλοσοφίας wanted dead or alive. Πιο πολύ με ανησύχησε η απόδραση του άλλου που είναι φονιάς. Αλλά στον επόμενο φόνο συναυτουργός θα είναι και η ίδια η αστυνομία. Ξέρω ότι πολλοί θα την θεωρήσουν υπεθυνη αλλά για δικούς τους λόγους. Κανείς όμως δεν θα ψάξει που ακριβώς φταίει. Και αυτό που φταίει είναι ότι παράγουμε σαν κοινωνία κλέφτες και φονιάδες και ότι πολλές φορές στο εδώλιο θα έπρεπε να βρίσκεται μόνο το μισαλλόδοξο εγώ μας. Ρητορείες θα μου πεις. Οπωσδήποτε όμως το βασάνισα πολύ και νομίζω ότι εκεί κρύβεται η αλήθεια. Στις πιο απλές σκέψεις μας.

24 σχόλια:

  1. δεν ξερω Γεροντα αν χετε δικιο ή αδικο...αλλα ο Παλαιοκώστας δυστυχώς για εμάς τους καθωσπρέπει και δηθεν,αγαπουσε πολυ τους ανθρωπους οπως φαινεται οπου βλεπει φτωχο βοηθαει και η ταριφα του ειναι πολυ ψιλη(1000 ευρω το καθε φιλοδωημα)!δεν μπορω να του πω μπραβο ή κακως εκανες!δεν ξερω τι να πω...ουτε τις κλεψιες αμνηστευω!αλλα με φοβιζουν οι φόνοι και παρακαλω τον Θεο μας να τους φωτισει να μην αφαιρεσουν κανενος την ζωη εις το μελον!
    το αρθρο μου αρεσε πολυ!
    καλη Τεσσαρακοστη!
    να σας εχει ο Θεός καλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πάτερ ακόμα νιός είμαι και απέχω από την γεροντοσύνη και ηλικιακά και πνευματικά :)

    Όσο για τους προβληματισμούς σου τους συμμερίζομαι.
    Καλή τεσσαρακοστή να έχουμε.
    Ο Θεός μαζί μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εγώ πάτερ μου,
    αν και πνευματικός, δεν μπορώ να δεχτώ εύκολα την επιβολή επιτιμίου. Καταρχήν, το ίδιο το νόημα του επιτιμίου συνήθως καταντάει νομικισμός. Έβαλε ο Ιησούς επιτίμιο στην πόρνη που σύρθηκε στα πόδια του;Έχει νόημα να "τιμωρήσεις" κάποιον που έχει ήδη μετανοήσει; Μήπως το κάθε επιτίμιο κάποιες φορές τονώνει τον κρυφό εγωισμό κάποιων πνευματικών που νομίζουν πως είναι γκουρού της Ορθοδοξίας;Μήπως φανερώνει επίσης την ίδια την αβεβαιότητα του πνευματικού για το αν μετανόησε πραγματικά ο..μετανοών, αβεβαιότητα που την φορτώνει σε μια καθαρά νομική πράξη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. pater, έτσι είναι όπως είχα διαβάσει και στους γέροντες. ότι η αμαρτία είναι προσωπική, μονο εμείς γνωρίζουμε μέσω της συνείδησης μας ποσο έχουμε αμαρτήσει (αν υπάρχει συνείδηση βεβαια). κάποιος τρίτος δεν έχει το αισθητήριο να δει την αμαρτωλότητα μας, εκτος ίσως από τους πνευματικούς.
    τώρα το αν ο κάθε "κακοποιός" είναι ,τι είναι, πως είναι, η καρδούλα του το ξέρει. πιο πολύ αισθάνομαι αμαρτωλός από τις σκέψεις που κάνω παρα από τις πράξεις που βλέπω να κάνουν κάποιοι άλλοι. μα όμως τι σημαίνει αμαρτία? μήπως είναι η εγκατάλειψη της Χάρης? οποτε μπορώ να τα "σπάω" και αμαρτία να μην έχω, όπως ο Χριστός μας στο Ναό του Σολομώντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. πάτερ Παναγιώτη, θα μπορούσα να σου πω πώς εσύ ξέρεις καλύτερα μια και είσαι πνευματικός. Αλλά εν γένει συμφωνώ. Το ζητούμενο είναι μέχρι να φτάσεις στο επιτίμιο να διαγνώσεις αν υπάρχει αληθινή μετάνοια και πως η κατάληξη μιας εξομολόγησης δεν είναι πάντα ένα επιτίμιο, ούτε με μία εξομολόγηση "τελειώνει" κανείς, το θέμα είναι να εχει περισσότερες επαφές με τον πνευματικό γιατί κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερη. Αυτό το άκουσα από πνευματικό. Συμφωνώ.Τελοσπαντων εσύ τα βιωνεις τί να λέμε... Καλημέρα :)

    Αγαπητέ ανώνυμε φίλε,δεν νομίζω να είναι εγκατάλειψη μα περιφρόνηση της χάρης. Και οι αμαρτωλοί στα χέρια του Θεου είναι μόνο που δεν το θέλουν. Καλημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εγώ είμαι η άγνωστη φίλη :)

    Eυχαριστώ πάτερ για τις απαντήσεις σας.
    Επιτρέψτε μου τώρα να πω τις ενστάσεις μου:
    Αφορμή για την αλληλογραφία μας σχετικά με το θέμα, υπήρξαν θέσεις που περίπου παρουσίαζαν τον Παλαιοκώστα σαν τον "καλό κλέφτη".

    Ως εκ τούτου, με αναπαύει η δήλωση "Μια κλοπή είναι κλοπή, έστω κι αν κλέβεις από κλέφτες".

    Για τον φόνο που αναφέρετε, πρόκειται για υπεραπλούστευση καθώς η Εκκλησία δεν συμμετείχε σε φόνους αλλά σε απελευθερωτικό της πατρίδας αγώνα.
    Ομως είναι ένα άλλο θέμα που όποτε θέλετε το ανοίγουμε, με ιστορικά και άλλα στοιχεία.

    Τα παραδείγματα από συναξάρια και αλλού που αναφέρετε, μιλούν για ανθρώπους που έκλεψαν ή για να βοηθήσουν άλλους ή επειδή πεινούσαν.
    Ο συγκεκριμένος ούτε πεινούσε, ούτε, πέρα από ανώνυμες και μη διασταυρωμένες πληροφορίες, έκανε ευτυχείς τους φτωχούς.
    Εκλεψε για το χαβιάρι του και όχι για το ψωμί του, έκανε γερή μπάζα και απέδρασε να την χαρεί.
    Οι πράξεις του αξιολογούνται από τον Θεό και τον ανθρώπινο νόμο.

    Εκείνο που δεν κατανοώ είναι το ηρωϊκό του πράγματος και τη διαφορά από κάποιον από τους πολλούς άλλους ληστές (γνωστούς και αγνώστους).

    Γιατί με τόση μεροληψία υπέρ του, δεν θα μπορούσε ένας από τους πολλούς ανέργους να τον μιμηθεί και να περιβληθεί την συμπάθειά μας και μετά ένας δεύτερος κ.τ.λ.?

    Ούτε εμένα απειλεί ο Παλαιοκώστας αλλά ίσως όλους μας απειλεί η προσπάθεια ωραιοποίησης της πράξης!

    Δεν τον κατακρίνω αλλά και δεν του λέω "σε γουστάρω".

    Οσο για τα χαστούκια και τα περί ξεβολέματος, το Ευαγγέλιο είναι φτιαγμένο ακριβώς για την πορεία μας, μέσω ξεβολέματος του ανοήτως καθωσπρεπίζοντος εαυτούλη μας, προς την Ανάσταση.

    Οπότε χάνει και αυτόν τον τάχα αφυπνιστικό ρόλο ο εν λόγω :)

    Αν όντως γουστάρουμε επανάσταση, ρήξη και ανατροπή, ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν: Τα όσα έχει πει ο Κύριος μας! Και τα έχει πει ΟΛΑ.

    Κατά τα άλλα, κομματάκι παράξενο μου κάνει να μην μας ταρακουνάει Κάποιος που σταυρώθηκε για πάρτη μας και να μας ξυπνάει κάποιος που την έκανε από την φυλακή.... (με γεμάτη τσέπη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Κρίνω και ας κριθώ από όσους με γνωρίζουν....για τους άλλους μου είναι αδιάφορο....κλοπή είναι αυτό που κάνουν οι τραπεζίτες με τον νόμο....τα καρτελ από τον αγρότη....οι μεγαλογιατροί από τους φτωχούς....οι καθηγητές από την γνώση....οι ιερείς από την αλήθεια...ο Παλαιοκώστας...οι πολιτικοί μας....
    μένω στην περιοχή του Παλαιοκώστα και γνωρίζω παιδιά φτωχά που σπουδάζουν από τα κλοπιμαία...παιδί που χειρουργήθηκε στο εξωτερικό από τα κλοπιμαία...φτωχοί που τρώνε ψωμί από τα κλοπιμαία....
    όχι δεν επικροτώ την πράξη του αλλά μαζί με αυτόν θα ήθελα να δω όλους τους κλέφτες διαχειριστές δημόσιου χρήματος με τον νόμο στην φυλακή....θα ήθελα αντί φυλακές να κτίζουμε σχολεία...ο ειδικευόμενος γιατρός να μην παίρνει 900 ευρώ τον μήνα...οι δάσκαλοι να αμοίβωνται καλύτερα....τα νοσοκομεία μας να είναι της ανθρωπιάς και η εκκλησία μας αντί να κάνει περιουσία να την μοιράζει στους φτωχούς....αυτό είναι Αλήθεια....αυτήν δίδαξε ο Χριστός που περπάταγε ξυπόλυτος
    Μαργαρίτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Και μένα μου φαίνεται παράξενο, αλλά έχει να κάνει με το τί θέτει ως ανάγκες και πρότυπα η κοινωνία. Όλοι κρύβουν μέσα τους τον μασκοφόρο εκδικητή που κάποια μέρα ίσως θα πάρει εκδίκηση για όλα τα απωθημένα τους και φροντίζουν να τρέφουν αυτό το είδωλο. Κανείς φυσικά ή μάλλον πολύ λίγοι έχουν ως πρότυπο έναν αντιήρωα σταυρωμένο.

    Κοίτα Έλενα, δεν πιστεύω στις ιερουργίες με μπαρούτι και δάφνη,αναφορικά με την επανάσταση. Τιμώ τον κλήρο που πρωτοστάτησε στην επανάσταση και τους κληρικούς που θυσιάστηκαν ως ήρωες.¨Ομως ο ιερέας είναι ιερέας και η ανθρώπινη ζωή είναι ανθρώπινη ζωή , έστω και αν πρόκειται για τύρρανο,αντίθεο,τέρας.
    Αν πιστεύεις ότι ιεχωβίζω ή πουριτανίζω σχετικά, πράγμα που φοβάμαι γιατί δεν έχω κατασταλάξει τελείως, σκέψου μόνο την καθαρότητα του λειτουργού εμπρός στο θυσιαστήριο. Μπορεί κάποιος ιερωμένος να επιλέξει τον ένοπλο αγώνα σε περίπτωση εθνικού κινδύνου να πολεμήσει και να σκοτώσει αμυνόμενος, αλλά μετά ας παραμείνει εκτός ιερουργιών. Δεν θα πάψει να είναι ιερέας ή ήρωας αλλά ωστόσο έχει διαλέξει άλλο δρόμο.

    Τώρα σχετικά με τα λοιπά, έχω απαντήσει ήδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μαργαρίτα σήμερα έλαβα ενα mail σχετικό με τους μισθούς,τα επιμίσθια και τις απολαυές που έχουν κάποια μεγαλοστελεχη σε κρατικές υπηρεσίες.
    Σου είπα δεν δικαιώνω κανέναν κλέφτη αλλά ας δούμε και λίγο παρακάτω μήπως ζούμε σε κοινωνία κλεφτών και ασχολούμαστε όλοι με έναν κλεφτάκο.
    Σε γενικές γραμμές δεν σου ρίχνω άδικο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πάτερ

    Αυτά που αναφέρετε περί ιερουργίας και μπαρουτιού είναι προσωπικά σας διλλήματα και άρα δεν αφορούν άλλον.
    Πολύ περισσότερο δηλώνω αναρμόδια να κρίνω οποιονδήποτε αλλά και προβληματισμούς.

    Νομίζω ωστόσο πως σε τόσο σοβαρά θέματα οι απαντήσεις βγαίνουν μέσα από την βιωματική θεολογία και πιθανώς από τις αφηγήσεις περί Παναγίας Σκέπης (κ.τ.λ.)που προστάτευε και καθοδηγούσε ιερωμένους και λαϊκούς που "σκότωναν" για την πατρίδα...

    Μαργαρίτα
    δεν διαφωνώ με τα περισσότερα των όσων λέςμε μία επιφύλαξη:
    Τό ότι τόσοι που κλέβουν τον ιδρώτα μας είναι εκτός φυλακής δεν συνεπάγεται την ηρωοποίηση του κλέφτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Δεν θα υπήρχε λόγος να ασχοληθούμε με έναν κλεφτάκο αν δεν είχε ήδη γίνει αντικείμενο άρθρων!

    Πραγματικά ένας κλεφτης!
    Μήπως ο πρώτος είναι?
    Προς τί η διαφοροποίηση και η κουβέντα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πάτερ, απαντήσατε πολύ εύστοχα για τον απελευθερωτικό αγώνα. Αληθινό δείγμα ορθόδοξου ήθους: ο φόνος είναι φόνος ακόμη και αν είναι ο εχθρός μας ο φονευθείς. Και δόξα τω θεώ που υπάρχουν κληρικοί που σκέφτονται έτσι. Ούτε πουριτανίζετε ούτε ιεχωβίζετε. Είμαστε που είμαστε ανάξιοι (ου τι καλόν εποιήσαμεν) να σταθούμε Εκεί, ας μην φορτωνόμαστε και την καταστροφή του μεγαλύτερου έργου Του, της ανθρώπινης ζωής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ένας δραπέτης κλέφτης Ελενα που δίνει χρήματα σε φτωχούς. Ιδού η διαφοροποίηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Και παίρνει μαζί του μια γερή μπάζα :)
    Ασε που όσα λέγονται περί ελεημοσύνης είναι απλά "άκουσα ότι"

    Aλλά γιατί συζητάμε?
    Οπως είπατε " η κλεψιά είναι κλεψιά"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ναι, τον έχουν πει και σύγχρονο ρομπέν. ο σύγχρονος άνθρωπος έχει ανάγκη από τέτοιες ιστορίες στους καιρούς που ζούμε. και τι ωραιότερο από το να βρίσκουμε το καλο μέσα στο κακό και το όμορφο μέσα στο άσχημο. ο κάθε ένας από εμάς ένας διάβολος και άγγελος γίνεται την ίδια στιγμή.
    η μια του πράξη είναι δαιμονική και κατακριτέα , η άλλη του πράξη αγγελική και όμορφη. ο ίδιος όμως?
    μήπως λοιπόν αντi να μιλούμε για πρόσωπα να μιλούσαμε για πράξεις? πράξεις για αποφυγή και πράξεις για μίμηση.
    το κάθε πρόσωπο μοναδικό είναι, δεν γίνεται να το μιμηθούμε ούτε να το αποφύγουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Νομίζω πως δεν κρίνουμε τα πρόσωπα αλλά τις πράξεις.

    Και αυτές είναι άλλες αδιάφορες, άλλες προς μίμηση και άλλες προς αποφυγή.

    Υπό αυτή την έννοια, αν οι πράξεις του συγκεκριμένου (και όχι ο ίδιος) είναι προς μίμηση ας τον μιμηθούμε!
    Να απαγάγουμε έναν λεφτά (πιθανώς "κλέφτη" του κόπου μας), να μοιράσουμε λίγα στους φτωχούς (αν έγινε αυτό) και τα περισσότερα να τα κρατήσουμε για την πάρτη μας.

    Αλλωστε τί περισσότερο από μας έχουν όλοι αυτοί που μας κλέβουν? (δημόσιο, μεγαλοτέτοιοι, μεγαλοάλλοι).

    Ελα όμως που η αμαρτία είναι προσωπική υπόθεση και όχι συλλογική και η κλεψιά του άλλου δεν αμνηστεύει την δική μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ακριβως εκεί μας χρειάζεται η διάκριση την οποια και έχουμε χάσει. να διακρίνουμε τις καλές από τις κακές πράξεις. να μην κλέβουμε λοιπόν αλλα να ελεούμε :)
    ελέησον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Μήπως είπα εγώ να κλέβουμε? :)

    Να ελεούμε δίχως προηγουμένως να έχουμε κλέψει!

    Εκεί είναι η...μαγκιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Φίλοι, ο παράδεισος είναι γεμάτος από πρώην ληστές και η κόλαση από αεί ελεήμονες. Ας μην κρίνουμε κανέναν. Επιμένω να διδασκόμαστε και από αυτό που θεωρούμε χείριστο.
    Μπορεί ο Παλαιοκώστας να μην αγιάσει, μπορεί και ναι για διάφορους αγνωστους σε μας λογους. Μπορεί να έκανε γερά την μπάζα του, αλλά αυτός ο ληστής έδωσε μέρος των κλοπιμαίων , την στιγμή που θα μπορούσε να αδιαφορήσει για τους άλλους. Όστις τίμιος που έχει αγαθά από ιδρώτα τίμιο και έχει κοπιάσει γι'αυτά ας μην φανεί κατώτερος. Μεγαλύτερη αξία θα έχει η προσφορά γιατί θα είναι από τον ιδρώτα . Αν και ο άνθρωπος ποτέ δεν είναι ιδιοκτήτης μα χρήστης των πραγμάτων, πράγμα που ξεχνάμε διαρκώς.
    Δείτε ότι οι τελώναι και οι πόρναι προάγουσιν ημας είς την βασιλείαν των ουρανών. Αυτό που θα δώσει άθελα του , μπορεί και να τον σώσει.Δείτε ότι ο Κάιν που ήταν "κτηματίας" χάθηκε και ο Άβελ που είχε σπίτι τον ουρανό και την ύπαιθρο σώθηκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αν διάβασες καλά το κείμενο μου Έλενα γράφω "δεν επικροτώ την πράξη του" πόσο μάλλον την ηρωποίηση του....
    αντιπαραθέτω όμως πως δεν άκουσα να δικάζεται κανένας γιατρός΄γιατί πήρε φακελλάκι....διάβασε το blog της Αμαλίας για το φακελλάκι Έλενα...όμορφος κόσμος αγγελικά πλασμένος....αισθάνομαι αηδία....
    Μαργαρίτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Προσωπικά πιστεύω στο «μην κρίνεις για να μην κριθείς».
    Η δουλειά ενός χριστιανού, κοσμικού ή ιερεά, είναι να διδάσκει το λόγο του Θεού και όχι να συνταγογραφεί μόνος του Ορθόδοξες συνταγές που μυρίζουν σωτηρία.
    Αμαρτωλοί είμαστε όλοι, αλλά δεν καλούμαστε εμείς να δικαιώσουμε ή να καταδικάσουμε πρόσωπα ή συμπεριφορές. Έχουμε γιαυτό οδηγό το δόγμα της Εκκλησίας.
    Δεν νομίζω πως το επιτίμιο (από έναν σωστό πνευματικό) είναι τιμωρία. Πρέπει να υπάρχει έστω μια μικρή μορφή κανόνα, όχι ως τιμωρία αλλά ως κίνητρο υπακοής στον πνευματικό. Πνευματικό τον οποίο έχουμε απέναντί μας την ώρα της εξομολόγησης και όχι κρυμμένο παρα δίπλα όπως οι παπικοί. Εύκολα κάνει υπακοή ο άνθρωπος στο δικό του θέλημα, ακόμη και όταν αυτό συμβαδίζει με τις αρχές της Ορθόδοξης ζωής. Όμως δεν είναι αρκετό αυτό.
    Όπως δεν είναι αρκετό να μοιράζεις από τα κλοπιμαία, επειδή είναι εύκολο να νοιάζεσαι για τον συνάνθρωπο και να μοιράζεσαι τη μπάζα, όταν δε σου κοστίζει τίποτα.
    Από το υστέρημα πρέπει να δίνουμε. Εκεί φαίνεται η αλληλεγγύη και η φιλαδελφία μας.
    Από τα εύκολα, το μοίρασμα ενός ποσού σε φτωχούς, μπορεί να κρύβει άλλον σκοπό, ίσως ενίοτε και πονηρό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Πάτερ μου, σχετικά με το θέμα που συζητούσαμε στο ιστολόγιο του αδ. Misha, αναφέρω εκεί τα εξής:

    "Τώρα, σχετικά με το θέμα του πού οι Πατέρες μιλούν για μεθοδευμένη "ληστεία" από τους πλεονέκτες (και τους άσπλαχνους συγκεκριμένα). Θα παραθέσω κάτι πολύ χαρακτηριστικό από ένα κατ'εξοχήν Άγιο του "ριζοσπαστικού ακτιβισμού", και άρα Ελεήμονα, τον Άγιο Ιωάννη Ελεήμονα , αρχιεπίσκοπο Αλεξανδρείας. Λαμβάνω από το βιβλίο του καθηγητή Ι.Πέτρου "Κοινωνική δικαιοσύνη" , σ.117:
    "Τέλος, ο Ιωάννης ο Ελεήμονας έλεγε ότι όποιος μπορεί με μέθοδο να αφαιρέσει από τους πλούσιους και άσπλαχνους για χάρη των φτωχών δεν αμαρτάνει καθόλου".
    Και αντιγράφω και την παραπομπή:
    "Έλεγεν αεί, ως ει τις δύναται τι δια μεθόδου των πλουσίων και μάλιστα των ασπλάγχνων αφελέσθαι(=να αφαιρέση) και αυτούς τους χιτώνας χάριν της των ενδεών ευποιϊας, ουδαμώς αμαρτήσει ττου πρέποντος. Δύο γαρ ταύτα καλά κερδαίνειν οίδεν ο τοιούτος, εν μεν ότι ταις ψυχαίς εκείνων σωτηρίαν προξενεί, δεύτερον δε ότι και εαυτώ μισθόν ουκ ολίγον περιποιείται. Προσετίθει δε προς πίστωσιν τούδε του λόγου και μαρτυρίαν αψευδή, διηγούμενος το κατά τον άγιον Επιφάνιον και Ιωάννην τον αρχιεπίσκοπον Ιεροσολύμων γεγονός τεράστιον, όπως δια μεθόδου φιλευσεβούς αναλαμβανόμενος τον άργυρον του αυτού Πατριάρχου ο μέγας Επιφάνιος δέδωκε τοις δεομένοις"(Βίος του Ιωάννου του Ελεήμονος 33, Analecta Bollandiana 45, 45-46) "
    Νομίζω, ότι ο Άγιος είναι σαφής...

    Στην χριστιανική γλώσσα, όπως γνωρίζουν όσοι μελετούν σχετικά, κλοπή είναι η υπέρ το μέτρον της χρείας κατοχή και χρήση, δεν έχει σχέσι με την κοσμική, πλουτοκρατική, έννοια... Και ο γέροντας Παϊσιος ακόμη το είχε πη σαφώς, ότι "αν τα αγαθά (και παραγωγικά μέσα) δεν μοιραστούν με το Ευαγγέλιο, στο τέλος θα μοιραστούν με το μαχαίρι".

    Εύχεστε, καλή συνέχεια, και, όπως λέω, θα επανέλθω για τις υπόλοιπες Πατερικές κλπ. παραπομπές.... :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. θα επαναλάβω προς όλες τις κατευθύνσεις (επειδή έχω την αίσθηση πως το θέμα πήγε αλλού από κει που ξεκίνησε)πως δεν κρίνω κανέναν Παλαιοκώστα και κανέναν γενικώς.
    Απλά δεν δέχομαι την άποψη ότι μπορεί να εξωραϊσθεί μία κολάσιμη πράξη,επειδή άλλοι κάνουν χειρότερα.

    Ξέρω ότι ο παράδεισος είναι γεμάτος ληστές και πόρνες αλλά δεν μπορούμε, σε αυτό βασιζόμενοι, να δημιουργούμε άλλοθι στην πορνεία και την ληστεία.

    Μαργαρίτα
    Οχι ο κόσμος δεν είναι ηθικός, ούτε αγγελικά πλασμένος.
    Αλλά έχουμε δικαίωμα να προσθέτουμε ανηθικότητα στην υπάρχουσα?
    Ναι και φακελάκια και αδικίες και εγκλήματα. Ολα αυτά απαλλάσουν εμένα που θα εγκληματίσω αύριο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Oσο για τα παρατιθέμενα περί Ιωάννου Ελεήμονος κ.τ.λ. δεν νομίζω ότι έχουν σχέση με το θέμα και βέβαια ούτε ή περίπτωση που συζητείται, με εκείνη του Αγίου!

    (Επίσης ας αφήσουμε τους αγίους να είναι απλά άγιοι.
    Αρκεί αυτό και είναι πλήρης ο όρος ώστε να μην έχει χρείαν επικουρικών στηρίξεων από σύγχρονους όρους (ακτιβιστής κ.τ.λ.)

    ΑΓΙΟΙ! Τα λέει ΟΛΑ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή