Τετάρτη, Φεβρουαρίου 03, 2010
Η αίρεση του εθνικισμού
Σεβ. Ναυπάκτου π.Ιεροθέου
Ενώ η Ρωμηοσύνη αποτελεί την αναίρεση του εθνικισμού, και είναι η μόνη υγιής έκφραση του αληθινού εθνισμού, αφού συνδέθηκε με το άγιο έθνος, στο οποίο οι άνθρωποι δεν διακρίνονταν βάσει φυλετικών διαφορών, ο εθνοφυλετισμός αντίθετα είναι αίρεση της πραγματικής Ρωμηοσύνης, και θα μπορούσα να ισχυρισθώ ακόμη ότι είναι κατάργηση και αυτού του ιδίου του γνησίου και αυθεντικού ανθρωπισμού.
Μέσα στα πλαίσια αυτά πρέπει να δούμε τις απόψεις του Οικουμενικού (Ρωμαίϊκου) Πατριαρχείου για τον εθνοφυλετισμό. Πραγματικά το 1872 το Οικουμενικό Πατριαρχείο καταδίκασε τον φυλετισμό ως αίρεση. Πριν όμως εξετάσουμε αναλυτικότερα το κείμενο της καταδίκης αυτής, νομίζω πρέπει να δούμε τα γεγονότα που προηγήθηκαν, καθώς επίσης και όσα επηκολούθησαν από την απόφαση αυτή, που συντονίζονταν προς την έξαρση του εθνοφυλετισμού, ο οποίος στην πραγματικότητα είναι αναίρεση της Ρωμηοσύνης.
Συγκεκριμένα, της ιστορικής αποφάσεως αυτής προηγήθηκαν η επανάσταση της Ελλάδος, η Βουλγαρική εξαρχία, και ακολούθησε σαν συνέπεια όλων αυτών των ιδεολογιών η κατάληψη του Ρωμαίϊκου Πατριαρχείου της Αντιοχείας από τους Άραβες, αφού, κατόπιν ρωσικής επεμβάσεως, υποδαυλίστηκε ο εθνικισμός των Αράβων.
α) Η Ελληνική επανάσταση του 1821 εντάσσεται μέσα στην προοπτική που είχε αναπτυχθή την εποχή εκείνη, δηλαδή, της καταργήσεως της Ρωμηοσύνης και της αναπτύξεως μικρών εθνικών κρατιδίων.
Κατά την διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας υπήρχε ανεπτυγμένη η τάση των υποδούλων Ρωμαίων για την απελευθέρωσή τους, και την εκ νέου ανασύσταση της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, του λεγομένου Βυζαντίου. Την ιδέα αυτή καλλιεργούσε έντονα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και όλοι όσοι διαπνέονταν από βαθειά ρωμαίϊκη συνείδηση. Έτσι και κατά τις παραμονές της Ελληνικής επαναστάσεως κυριαρχούσε η αντίληψη ότι «ήταν δυνατόν η Οθωμανική αυτοκρατορία να αλωθή εκ των έσω από τους Έλληνες με την πάροδο του χρόνου, βαθμιαία και ειρηνικά, σύμφωνα με το ιστορικό προηγούμενο του ανατολικού τμήματος της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας»11. Μέσα στην προοπτική αυτή πρέπει να τοποθετηθούν τα κηρύγματα του Ρήγα Φεραίου, των κολυβάδων Πατέρων και ακόμη του λαού που συμμετέσχε στην Επανάσταση12.
Όμως οι Φράγκοι είχαν διαφορετικά σχέδια, αφού απέβλεπαν κυρίως στην κατάργηση του οράματος της αναβίωσης της Ρωμηοσύνης. Και αφού δεν επέτυχαν την τελεία καταστροφή της Ρωμηοσύνης με τις σταυροφορίες και την Φραγκοκρατία, ούτε με τους μισσιοναρίους και όλες τις δυτικές θρησκευτικές προπαγάνδες, «έμενε η λύση του εθνικού κράτους, για να επιτύχει ο βασικότερος στόχος της Φραγκιάς από το σχίσμα και εδώ»13.
Καλλιεργήθηκε έντονα η θεωρία ότι όλες οι ρωμαίϊκες εθνότητες ήταν υποδουλωμένες στους Βυζαντινούς. Έτσι αναπτύχθηκε ο εθνικισμός «και προωθήθηκε η σύσταση μικρών εθνικών κρατών, με βάση τη διάλεκτο – γλώσσα, με παράλληλη κατάλυση της μακραίωνης συνειδησιακής τους ενότητας»14. ...
(εδώ η συνέχεια)
Πάτερ, ποιά άποψη έχετε για την εγκύκλιο που εξέδωσε το Οικ. Πατριαρχείο το 1920 με τίτλο "Προς τας απανταχού της Γης Εκκλησίας του Χριστού". Ο δογματολόγος Καρμίρης συμπεριέλαβε την εν λόγω εγκύκλιο στα δογματικά και συμβολικά μνημεία της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας.Απ' την άλλη κάποιοι την χαρακτηρίζουν αιρετική αυτή την εγκύκλιο διότι ονομάζει τις αιρετικές Εκκλησίες της Δύσης(προτεστάντε-λατίνοι) ως Εκκλησίες και επιπλέον θέτει ως πρώτο βήμα για την συννενόηση μεταξύ των Εκκλησιών την παραδοχή ενιαίου ημερολογίου προς ταυτόχρονο εορτασμό των χριστιανικών εορτών. Απ΄την άλλη πάλι ο παλαιός ηγέτης των ζηλωτών Χρυσόστομος πρώην Φλωρίνης που προσχώρησε στους ΓΟΧ ΤΟ 1935 ουδέποτε ασχολήθηκε με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο που υποτίθεται ότι είναι για κάποιους η απαρχή του Οικουμενισμού. Εσείς π. Παντελεήμων τι γνώμη έχετε για την εγκύκλιο αυτή του 1920? Θα εκτιμούσα πολύ μία απάντηση σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα. Θα θέλατε να μου παραθέσετε το σχετικό κείμενο για να το δούμε στα σημεία του;
ΑπάντησηΔιαγραφή(Πάντως, αναφερόμενος στην επιδοκιμασία του Καρμίρη, με προδιαθετετε θετικά, καίτοι δεν τα "πάω καλά" με τις "αυθεντίες").
Μπορείτε να διαβάσετε το κείμενο της εγκυκλίου στο εξής link:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://orthodoxia.forumup.gr/about867-orthodoxia.html
Eσείς βρίσκετε κάτι αιρετικό στο κείμενο αυτό?
Λίγο ανάλαφρη η ανάλυση του σεβασμιωτάτου. Δεν φταίνε μόνο οι Φράγκοι για την κατάντια μας.Φταίνε και οι Ρώσοι, οι οποίοι με τον απερίγραπτο εθνικισμό τους διεκδικούν την ρωσο-ποίηση της Ορθοδοξίας, σε πείσμα κάθε υπερεθνικής ορθόδοξης αγάπης. Αυτό το στηρίζουν απλά στο ότι "είναι περισσότεροι" και θέλουν μάλιστα το Πατριαρχείο Μόσχας να ονομάζεται πρεσβυγενές!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ εθνοφυλετισμός είναι μια από τις αρρώστιες της Ορθοδοξίας (η πολυσυνοδικότητα είναι μια άλλη).
Α!Καλά! Ας μην ανοίξω θέμα για τους ρώσσους και τις εντός και εκτός Ελλάδος συμμαχίες τους. Άκουσα πώς κάποιος "δικός" μας επίσκοπος εκπροσωπόντας πρεσβυγενές πατριαρχείο παραχώρησε προτεραιότητες εν λατρευτική συνάξει στον μακαριστό πατριάρχη ρωσσίας. Εκεί φτάνει η κολακεία και η μικροπολιτική, όπως και το "αδελφικό" μίσος τινών προς την ΜΧΕ: να καταπατούν έθη και κανόνες και θεσμούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣταμάτη θα το διαβάσω ευχαρίστως και θα επανέλθω.
Πάντως vater οι Φράγκοι δεν είναι αθώοι. Να μην ξεχνιομαστε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕντάξει το είχα ξαναδιαβάσει το κείμενο. Τώρα το θυμήθηκα.Ξέρεις λοιπόν πώς το εξέλαβα Σταμάτη;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαν μία σοφή ποιμαντική κίνηση αναχαίτισης της προπαγάνδας και της δράσης των μισσιοναρίων εν Ελλάδι και αλλαχού. Εκφράζει το έγγραφον επισήμως πώς εδώ δεν υπάρχει κάποια "αιρετική εκκλησία" , ούτε κάποιοι πλανημένοι αγράμματοι ιθαγενείς που είναι ξένοι της χριστιανικής αλήθειας,αλλά μάλιστα μια Εκκλησία του Χριστού,αποστολική ορθόδοξη και δεν χρειάζεται τον ιεραποστολικό "ζήλο" και τον "φωτισμό" κανενός ξένου και λατίνου, γιατί είναι μια αρχαία Εκκλησία, η ΊΔΙΑ η ιστορική Εκκλησία. Παράλληλα, ανοίγοντας επαφές με την Δύση, δεν προωθεί "ενώσεις" αλλά διάλογο με τον κόσμο. Όποιος διαλέγεται με τον άλλο δεν είναι υποδεέστερος του, ούτε χρειάζεται τα "φώτα του" και την αρρωγή του, είναι ισότιμος του και κατέχει ιδία και σεβαστή Παράδοση και αληθεια. Αυτό επιδιώκει και αποδεικνύει το έγγραφο.
Έτσι το είδα. Δεν ξέρω αν σε κάλυψα.
Πάτερ, αν με κατατάσσετε(έστω και ολίγον υποσυνείδητα) στους φραγκολάγνους, λανθάνετε. Για μένα η ενότητα με τους Δυτικούς ήταν ακόμη δυνατή μέχρι και το 1204. Μετά, νομίζω πως τα πράγματα δυσκόλεψαν πάρα πολύ. Δεν κλείνω τα μάτια μου στις ευθύνες τους αλλά δεν μπορώ να δεχτώ πως για όλα φταίνε οι εβραιομασώνοι σατανιστές φράγκοι. Γιατί να μην φταίει περισσότερο ο Φαρμακίδης;Γιατί να μην φταίει ο Πειραιώς που μας βρίζει ολημερίς;Γιατί να μη φταίει ο Καλαβρύτων που εγκαλεί τον Πατριάρχη για τις συχνές (!!) επισκέψεις του στην Ελλάδα (είπαμε, είναι τουρκαλάς)ενώ την ίδια στιγμή βρίσκεται σε έδαφος δικαιοδοσίας του Οικ. Θρόνου;και το παίζει ..Κολοκοτρώνης, λέγοντας πως οι ξένοι θα μας μολύνουν το...αίμα; Γιατί πάντα να φταίνε οι άλλοι;Εμείς πότε θα φταίμε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι βρε παπά, δεν σε κατατάσσω στους φραγκολάγνους! Έλεος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε εμένα τα λες; Εγώ συμφωνώ μ'αυτά που γράφεις. Πρώτος τάσσομαι κατά όλων όσων χτυπούν την ΜΧΕ ως θεσμό και καταπατούν τα δικαιωματικά της όρια. Φυσικά και πιστεύω πώς ορισμένοι με το προσχημα του επάρατου οικουμενισμού και των "κακών παιδιών του Φαναρίου" προβάλουν τον πανσλαβισμό και τον ελλαδιτισμό.Ή μήπως τα λες προσχηματικά μέσω της ανάρτησης μου, για να καταλάβω... γιατί η ανάρτηση μου και ο σεβασμιώτατος Ναυπάκτου δεν νομίζω να λέει τί το αντίθετον.