Πάσχα νομικό, Πάσχα θείας χάριτος, Πάσχα του μέλλοντος αιώνος
Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος διαιρεί το Πάσχα σε τρία, ήτοι το Πάσχα το
νομικό, το Πάσχα της θείας Χάριτος και το Πάσχα του μέλλοντος αιώνος.
Το
νομικό Πάσχα, κατά το οποίο οι Εβραίοι εόρταζαν την θαυματουργική τους
διάβαση δια της Ερυθράς θαλάσσης, ήταν μια ενθύμηση της πικράς δουλείας
της Αιγύπτου και της ελευθερίας τους με την βοήθεια του Θεού. Ήταν Πάσχα
“χαριστήριον και ικέσιον”. Στην πραγματικότητα, το Πάσχα αυτό ήταν
προτύπωση του δικού μας Πάσχα.
Το Πάσχα της θείας Χάριτος είναι η
Ανάσταση του Χριστού, δια της οποίας γίνεται διάβαση “εκ θανάτου προς
ζωήν και εκ γης προς ουρανόν”. Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος θα πή: “ώ
Πάσχα το μέγα και ιερόν και παντός του κόσμου καθάρσιον”. Χωρίς την
μέθεξη του Χριστού και την κοινωνία μαζί Του υπάρχει νέκρωση και
δουλεία. Κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Σιναΐτη, “ο μη ορών και ακούων και
αισθανόμενος πνευματικώς νεκρός εστιν”. Επομένως, το Πάσχα είναι έλευση
του Χριστού μέσα στην καρδιά. Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής θα πη πολύ
χαρακτηριστικά: “Πάσχα η επί τον ανθρώπινον νουν έλευσις του Λόγου”.
Πραγματικά, ο άνθρωπος όταν λαμβάνη τον Χριστό, ζη πνευματικά και ο
Χριστός γίνεται η ζωή του, η ψυχή της ψυχής του. “Ψυχή τις δευτέρα τοις
ανθρώποις η ανάστασις” (όσιος Νείλος).
Το Πάσχα του μέλλοντος αιώνος
είναι “τελεώτερον και καθαρώτερον”. Ο Χριστός, όταν τελούσε το Πάσχα
λίγο πριν από το Πάθος Του, και μάλιστα όταν τέλεσε τον Μυστικό Δείπνο,
είπε: “ου μη πίω απ’ άρτι εκ τούτου του γεννήματος της αμπέλου έως της
ημέρας εκείνης, όταν αυτό πίνω μεθ’ υμών καινόν εν τη βασιλεία του
πατρός μου” (Ματθ. κστ’, 29). Σαφώς εδώ γίνεται λόγος για το Πάσχα της
Βασιλείας των Ουρανών. Ακόμη και το Πάσχα της παρούσης ζωής είναι
τυπικό, σχετικά με το Πάσχα του μέλλοντος αιώνος. Τότε οι άγιοι θα έχουν
μεγαλύτερη κοινωνία με τον Χριστό, αφού ο Λόγος θα αποκαλύψη και θα
διδάξη “ά νυν μετρίως παρέδειξε” (άγ. Γρηγόριος Θεολόγος).Οι Χριστιανοί
αγωνίζονται για να περάσουν από το τυπικό Πάσχα, στο Πάσχα της θείας
Χάριτος, και από εκεί στο αιώνιο Πάσχα. Μια τέτοια εορτή έχει σημασία
και νόημα. Κάθε άλλος εορτασμός δεν αποβλέπει σε βαθύτερους σκοπούς, δεν
ικανοποιεί το πεινασμένο και διψασμένο πνεύμα του ανθρώπου.Κατά την
διάρκεια της εορτής του Πάσχα των Εβραίων σφραγιζόταν αμνός άμωμος,
τέλειος και νέος. Αυτό ήταν προτύπωση του Χριστιανικού αμνού, που είναι
αυτός ο Ίδιος ο Χριστός, άμωμος, νέος και τέλειος. Αυτός θυσιάστηκε και
προσφέρεται στους Χριστιανούς για να ενωθούν μαζί Του.
«ΟΙ ΔΕΣΠΟΤΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ» Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου