Είναι δύσκολο, αγαπητοί μου αδελφοί, η αναξιότητα μου να προσεγγίσει μία προσωπικότητα , όπως αυτή του Ιερού Χρυσοστόμου, του οποίου την μνήμην εορτάζομεν σήμερον. Ο ιερός υμνωδός θέλοντας να εγκωμιάσει μία άλλη πνευματική κορυφή, τον μεγάλο Βασίλειο, γράφει χαρακτηριστικά: " σου την φωνήν έδει παρείναι Βασίλειε". Έτσι λοιπόν , είναι δύσκολο για έναν φτωχό πνευματικά ιερέα να σκιαγραφήσει την χρυσοστομική προσωπικότητα. "Σου την φωνήν έδει παρείναι Χρυσόστομε".
Οι άγιοι ιεράρχες της Εκκλησίας μας, οι αγωνιστές άγιοι, οι ομολογητές της πίστεως, βρίσκουν στο πρόσωπο του αγίου Ιωάννη την επιτομή των ιερατικών και χριστιανικών αρετων. Χωρίς υπερβολή θα μπορούσε κανείς να τον ονομάσει δεύτερο Ηλία και Πρόδρομο, για την πολλή του παρρησία και θάρρος να ελέγχει δημόσια τους άνομους βασιλιάδες και άρχοντες. Θα μπορούσε κανείς να τον ονομάσει δεύτερο απόστολο Παύλο και δέκατο τρίτο των αποστόλων, διότι υπάρχει κορυφή στην ερμηνεία και τον ευαγγελισμό της γραφής. Θα μπορούσε κανείς να τον ονομάσει δεύτερο Ιωάννη Θεολόγο, διότι άγγιξε τα ακρότατα της θεολογίας, αποδίδοντας μας όμως την εν Χριστώ θεολογία όχι με υψηλά και δυσνόητα νοήματα, αλλά με γλαφυρότητα,ζωντάνια και απλότητα , όπως ο ευαγγελιστής Ιωάννης. Θα μπορούσε κανείς να τον ονομάσει δεύτερο Ιάκωβο αδελφόθεο, διότι υπήρξε συντάκτης της θείας λειτουργίας, δια της οποίας αγιαζόμαστε και πανηγυρίζουμε την βασιλεία του Θεού σήμερον και αεί. Είναι μάρτυρας γιατί συμμαρτύρησε με μάρτυρες στην εξορία και στις κακουχίες, για την αγάπη της αλήθειας και του Χριστού.Είναι φτωχών υπερασπιστής και πενήτων πλουτιστής. Με λίγα λόγια είναι ο άγιος Ιωάννης,ο Χρυσόστομος, η εικόνα της αγιότητας, η ζωντανή εικόνα του ίδιου του Χριστού.
Όμως "πάλιν Ηρωδιάς μαίνεται, πάλιν ταράττεται, πάλιν κεφαλήν Ιωάννου ζητεί επί πίνακι"! Εν ώρα κρίσεως μεγάλης και δυστυχίας, οι σκοτεινές δυνάμεις συνωμοτούν κατά της αμνοειδούς και ταπεινής νύμφης του Ιησού, της κιβωτού του πληρώματος της σωτηρίας, της ορθοδόξου Εκκλησίας. Στρηνιάζει και κραυγάζει το δεινό θηρίο της παγκοσμιοποίησης, της κοινωνικής αδικίας, της πλουτοκρατικής αφροσύνης. Πένεται και πεινά ο σύγχρονος άνθρωπος όχι μόνο για άρτον ουράνιο, αλλά και για ψωμί υλικό. Αιμοχαρείς και αιματοβαμμένοι τύρρανοι "κοπροκρατούν το μέλλον".Κιγκλίδωμα ασφυκτικό απελπισίας έζωσε την ποθεινή πατρίδα μας. Οιμωγές και αγανακτήσεις αναβαίνουν εις τον θρόνον του Θεού του Παντοκράτορος. "Σου την φωνήν έδει παρείναι Χρυσόστομε". Να καυτηριάσεις την αδικία, να στηλιτεύσεις την τυρρανία, να φιμώσεις την βλασφημία, να μετριάσεις την αθεΐα και το γαυρίαμα των εθνών κατά λαού φιλοχρίστου. Σκέπε Ιεράρχα, δίνε δύναμη και ενίσχυση στην φωνή μας, δίνε φώτιση σε όσους ενεπιστεύθη ο Θεός τα πνευματικά μας ηνία, δίνε παρηγοριά στα τεθλιμμένα και αποκαμωμένα παιδιά σου, πού ταλανίζονται στην διαβολική αυτή τρικυμία των συγχρόνων παθών και περιστάσεων. Μεσίτευε για την ανατολή της παρακλήσεως, για το τέρμα της βασάνου , για την καθαίρεση των αναξίων και βλασφήμων, για την επικράτηση της εν Χριστώ ειρήνης και την επιφοίτηση της παρά Θεού ευδοκίας.
Ας κοιτάξουμε όλοι μας αδελφοί, προς τον επισκοπικό θρόνο. Είναι παρών ο άγιος Ιωάννης διά της εικόνας του. Ζει ανάμεσα μας, χοροστατεί και μας ευλογεί. Είναι η ελάχιστη αποκατάσταση που μπορούμε να προσφέρουμε σε εκείνον τον τόσο μακρυνό αλλά και τόσο κοντινό πατέρα μας.
Τον αποκαθιστούμε στον θρόνο του. Ας εγκαταστήσουμε και τα χρυσοστομικά λόγια στην ψυχή μας. Να αγαπήσουμε και να μελετήσουμε και να εγκολπωθούμε τον χρυσοστομικό λόγο.
Ιδιαίτερα, στην εποχή μας το έχουμε ανάγκη, το οφείλουμε στην ίδια την ψυχή μας.
Να έχουμε την ευλογία του αγίου. ΑΜΗΝ
π παντελεήμων Κρούσκος, 11-11-2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου