Μία σύγχρονη πλάνη πού "συγκινεί" πολλούς ορθοδόξους...
Πρωτοπρ. Βασιλείου Γεωργοπούλου
Λέκτορος Θεολογικής Σχολής Α. Π. Θ.
Δεν είναι
τυχαίο το γεγονός, ότι αυτή η έκρηξη ενασχόλησης με τους αγγέλους έχει
οδηγήσει κάποιους ετερόδοξους θεολόγους ερευνητές να κάνουν λόγο για
μία «νέα θρησκεία των αγγέλων»2, η οποία μάλιστα, όπως έχει ορθώς επισημανθεί, δεν χρειάζεται καμία πίστη στο Θεο3.
Σύμφωνα με μία άλλη προσέγγιση το φαινόμενο μπορεί να χαρακτηριστεί,
επίσης, ως μία εκκοσμικευμένη μορφή λαϊκής θρησκευτικότητας του δυτικού
ανθρώπου4.
Η
ενασχόληση αυτή, βεβαίως, και στον ελληνικό χώρο δεν κινείται σε
ορθόδοξα εκκλησιαστικά πλαίσια, ως μορφή υπενθύμισης της διδασκαλίας της
Εκκλησίας μας για τους άγιους αγγέλους, το έργο τους, την αποστολή τους
κ.λ.π. Πολύ δε περισσότερο, δε μπορεί να ενταχθεί ούτε στα ευρύτερα
χριστιανικά αποδεκτά πλαίσια διδασκαλίας σχετικά με τους άγιους
αγγέλους. (Δυστυχώς η προτεσταντική θεολογία του 19 & 20 αι. έχει
διάφορες θέσεις περί των αγίων αγγέλων που, πολλές εξ αυτών, κινούνται
μεταξύ άρνησης και αντίθεσης προς την εκκλησιαστική διδασκαλία)5.
Αντιθέτως,
η ενασχόληση με τους αγγέλους άλλοτε έχει σαφώς συγκρητιστικό
περιεχόμενο συνδυάζοντας χριστιανικά, ιουδαϊκά, ισλαμικά, εξωχριστιανικά
και εσωτεριστικά στοιχεία, γεγονός που θυμίζει έντονα χαρακτηριστικά
του αρχαίου Γνωστικισμού6 και άλλοτε έχει ευδιάκριτα νεοεποχίτικα χαρακτηριστικά7, κάτι που είναι και το πιο συνηθισμένο, με αφετηρία και περιεχόμενο ξεκάθαρα αποκρυφιστικό.
Η
παρουσία και η αναφορά σε «αγγέλους» είναι γνωστή στο χώρο του
αποκρυφισμού και μάλιστα σε διαφορετικά επίπεδα. Αναφέρεται πολύ
χαρακτηριστικά σε αντιπροσωπευτικό έργο του αποκρυφιστικού χώρου: «Σπουδαίος
ρόλος αποδίδεται εις την Αγγελολογία υπό της πρακτικής Καββάλας και εν
συνέχεια υπό της τελετουργικής Μαγείας του δυτικού Εσωτερισμού.(...) Εκ
των ανωτέρω συνάγεται ότι η Αγγελολογία αποτελεί σημαντικόν κρίκον εις
την άλυσιν της εσωτερικής παραδόσεως»8.
Αποκρυφιστικού
χαρακτήρα αγγελολογία έχουμε επίσης στο χώρο του Τεκτονισμού, του
μονίμως, ως γνωστόν, διαβεβαιούντος, ότι δεν έχει θρησκευτικό
χαρακτήρα, και μάλιστα, όπως αναφέρεται σε αντιπροσωπευτικό έργο του
χώρου, στα τυπικά μύησης κάποιων ανώτερων βαθμών. Επιπλέον, σ' αυτό το
έργο, καταγράφονται και ονόματα «αγγέλλων» πολλά από τα οποία προέρχονται από αποκρυφιστικές πηγές, π.χ. την Καμπάλα, τον Ερμητισμό αλλά και από αυτή την ισλαμική αγγελολογία.
Αντιπροσωπευτικά
θα αναφέρουμε μόνο ένα όνομα «αγγέλου», μεταξύ των 16, που αναφέρονται
στο τεκτονικό έργο και είναι αποκαλυπτικό: «Αριήλ, το πνεύμα
του αέρος, όστις εις ανώτερον τεκτονικόν βαθμόν συνδέεται με την ιδέα
της αγνότητος. Κατά τους Μάγους Καββαλιστάς ο Αριήλ αποκαλύπτει κρυμμένους θησαυρούς και μυστικά της φύσεως»9.
Μία
ακόμη αποκρυφιστική πτυχή της παλαιότερης και σύγχρονης αποκρυφιστικής
«αγγελολογίας» σχετίζεται με την αστρολογία. Σύμφωνα με την αστρολογία,
οι μήνες του έτους, ο ήλιος, η σελήνη, οι πλανήτες, κ.λ.π. έχουν
πνεύματα-αγγέλους προστάτες10 ή ταυτοχρόνως από αστρολόγους συσχετίζονται με τις λεγόμενες καρμικές αναφορές, σύμφωνα με την ορολογία του χώρου.
Ιδιαιτέρως
όμως, σήμερα, μ' ένα κατ' εξοχήν προσεκτικό και θελκτικό λεξιλόγιο, η
νεοεποχίτικη και αποκρυφιστική ψευδοαγγελολογία στα έντυπα του χώρου
της, σε διαδικτυακούς τόπους, σε κοσμικά περιοδικά, σε ειδικά σεμινάρια
που διοργανώνονται για επικοινωνία με αγγέλους, σε ειδικές κάρτες
αγγέλων, χρησιμοποιεί ονόματα «αγγέλων» που συναντάμε σε αποκρυφιστικούς
χώρους.
Ιδιαιτέρως
όμως η αιχμή του δόρατος της σύγχρονης νεοεποχίτικης και αποκρυφιστικής
ψευδοαγγελολογίας είναι η πρακτική να παρουσιάζει τους αγγέλους, όχι ως
δημιουργήματα του Θεού, αλλά ως αυθύπαρκτες πνευματικές-αγαθές
οντότητες προστασίας, ως οντότητες φωτός και αγάπης, ως αντικείμενο
διαλογισμού, ως πηγές ενέργειας, ως θεϊκές φανερώσεις11.
Επιπλέον,
γίνεται λόγος για παρουσία τέτοιων «αγγελικών», υποτίθεται οντοτήτων,
στις λεγόμενες επιθανάτιες εμπειρίες, ή σχετίζονται ακόμα και με
ανορθόδοξες θεραπείες (π.χ αγγελικό ρέϊκι).
Ιδιαιτέρως
στη νεοεποχίτικη έκφανση της σύγχρονης ψευδοαγγελολογίας το κατ'
εξοχήν στοιχείο το οποίο παραμορφώνεται, διαστρεβλώνεται και
χρησιμοποιείται ως μέσο μετάδοσης αντιχριστιανικών θέσεων είναι το θέμα
του φύλακα αγγέλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου