Ο σταυρός
μας προξένησε άπειρα αγαθά, αυτός μας απάλλαξε από την πλάνη της
ειδωλολατρίας, αυτός μας φώτισε ενώ ζούσαμε μέσα στο σκοτάδι, αυτός μας
συμφιλίωσε με το Θεό, ενώ είχαμε γίνει εχθροί του, αυτός μας έκανε
φίλους του, ενώ είχαμε αποξενωθεί άπ' αυτόν, αυτός μας έφερε κοντά στο
Θεό, ενώ ήμαστε μακριά του. Αυτός εξαφάνισε την έχθρα, αυτός εξασφάλισε
την ειρήνη, αυτός έγινε για μας θησαυροφυλάκιο άπειρων αγαθών. Εξ αιτίας
του δεν περιπλανιόμαστε πια στις έρημους, γιατί γνωρίσαμε τον αληθινό
δρόμο. Δε ζούμε πια έξω από τη βασιλεία των ουρανών, γιατί βρήκαμε την
είσοδό της. Δε φοβόμαστε πια τα πυρωμένα βέλη τού διαβόλου, γιατί είδαμε
την πηγή. Χάρη σ' αυτόν δε βρισκόμαστε πια σε χηρεία, γιατί αποκτήσαμε
το γαμβρό. Δε φοβόμαστε το λύκο, γιατί έχουμε τον καλό ποιμένα. Γιατί
λέγει ο Χριστός· «Εγώ είμαι ο ποιμένας ο καλός».
Χάρη σ' αυτόν δεν τρέμουμε τον τύραννο, γιατί είμαστε κοντά στο βασιλιά.
Γι' αυτό εορτάζουμε και τιμούμε το σταυρό. Έτσι παράγγειλε και ο Παύλος
να εορτάζουμε το σταυρό. Διότι λέγει· «Ας εορτάζουμε όχι με την παλιά ζύμη, αλλά με άζυμα ειλικρίνειας και αλήθειας». Έπειτα, αφού πρόσθεσε την αιτία, συνέχισε˙ «Γιατί το Πάσχα το δικό μας είναι ο Χριστός, που θυσιάσθηκε για τη σωτηρία μας».
ομιλία στον Σταυρό και τον Ληστή
Οι δόξες
και οι λαμπρότητες του κόσμου είναι ασταθείς. Τίποτε δεν διαφέρουν τα
λαμπρά πράγματα του κόσμου από τις θεατρικές παραστάσεις και από την
ομορφιά των ανοιξιάτικων λουλουδιών. Πριν ακόμα εμφανισθούν, αναχωρούν.
Αλλά και αν παραμείνουν λίγο καιρό, αμέσως υποκύπτουν στην φθορά.
Αλήθεια,
ποιο πράγμα είναι πιο μηδαμινό, από την τιμή και την δόξα που
προέρχεται από τους ανθρώπους; Ποιος είναι ο καρπός της; Ποια η ωφέλειά
της; Σε ποιο χρήσιμο αποτέλεσμα καταλήγει; Και είθε να ήταν μόνο αυτό
το άσχημο! Αλλά τώρα, εκτός τού ότι δεν προσφέρει κέρδος, προξενεί και
ζημίες.
Όποιος
υπακούει σ' αυτήν την τόσο σκληρή και άσχημη «δέσποινα», είναι
υποχρεούμενος να υποφέρη συνεχώς πολλά λυπηρά και επιβλαβή πράγματα.
Είναι πράγματι «δέσποινα» σε όσους την έχουν και όσο πιο πολύ
κολακεύεται από τους δούλους της, τόσο περισσότερο σηκώνει το ανάστημά
της και τους βασανίζει με σκληρότερες διαταγές. Αντιθέτως, αυτούς που
την περιφρονούν και την απορρίπτουν, δεν μπορεί καθόλου να τους
αντισταθή.
Είναι
δηλαδή χειρότερη και από κάθε τύραννο και από κάθε θηρίο. Διότι ο
τύραννος και τα θηρία, αν τους καλοπιάση και τους θωπεύση κανείς, πολλές
φορές ημερεύουν, ενώ αυτή όσο περισσότερο πάμε με τα νερά της, τόσο πιο
πολύ αγριεύει. Και όταν βρη κάποιον που υποτάσσεται σε όλα, τίποτε δεν
διστάζει να τον διάταξη.
τα άγρια θηρία των παθών
Ας
πάμε, παρακαλώ, στους τάφους και ας δούμε τα εκεί μυστήρια˙ ας δούμε τη
φύση την ανθρώπινη κατασκορπισμένη, τα κόκκαλα σαπισμένα, τα σώματα
σάπια˙ κι αν ακόμη είσαι σοφός, σκέψου, κι αν είσαι φρόνιμος, πες μου,
ποιος είναι εκεί ο βασιλιάς και ποιος ο ιδιώτης, ποιος είναι ο ευγενής
και ποιος ο δούλος, ποιος ήταν ο σοφός και ποιος ο άσοφος; Που
είναι εκεί η ομορφιά της νεότητας; που το χαρούμενο πρόσωπο; που τα
όμορφα μάτια; που η καλοκαμωμένη μύτη; που τα φλογερά χείλη; που τα
κάλλη των παρειών; που το λαμπερό μέτωπο; δεν είναι όλα σκόνη; δεν
είναι όλα σκουλήκια και δυσωδία; δεν είναι όλα βρωμιά;
Σκεπτόμενοι, αδελφοί, αυτά και φέροντας στη μνήμη μας την τελευταία
ημέρα, όσο ακόμη έχομε καιρό, ας επιστρέψομε από τον πλανεμένο δρόμο
μας. Με τίμιο αίμα αγορασθήκαμε (Α' Πέτ. 1,2). Γι' αυτό ο Θεός φανερώθηκε επάνω στη γη.
Ο κριτής οδηγείται στο δικαστήριο για τους καταδικασμένους˙ η ζωή
γεύεται θάνατο˙ ο πλάστης ραπίζεται από το πλάσμα˙ εκείνος που δεν τον
βλέπουν τα σεραφείμ, φτύνεται από το δούλο, γεύεται ξύδι και χολή,
κεντάται με τη λόγχη, τοποθετείται στον τάφο, και συ, πες μου,
αδιαφορείς και κοιμάσαι και τα περιφρονείς, άνθρωπε, όλα αυτά; Δεν
γνωρίζεις, ότι κι αν ακόμη χύσεις το αίμα σου για Εκείνον, ούτε έτσι
έκαμες εκείνο που πρέπει; Και τούτο γιατί άλλο είναι το αίμα το
δεσποτικό και άλλο το αίμα του δούλου. Πρόλαβε με τη μετάνοια
και τη μεταστροφή την έξοδο της ψυχής, μήπως έρθει ο θάνατος και δεν
καταστεί δυνατή η θεραπεία με τη μετάνοια˙ γιατί στη γη έχει τη δύναμη
της η μετάνοια, και μόνο στον άδη αυτό δεν είναι δυνατό να συμβεί.
Ας
ζητήσομε τον Κύριο όσο έχομε καιρό· ας κάνομε το καλό, ώστε και από τη
μέλλουσα αθάνατη γέεννα ν' απαλλαγούμε και ν' αξιωθούμε την ουράνια
βασιλεία, με τη χάρη και τη φιλανθρωπία του Κυρίου μας Ιησού Χριστού,
στον οποίο ανήκει η δόξα και η δύναμη, στους αιώνες των αιώνων.
περί μετανοίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου