...Ἤμασταν συνηθισμένοι νά τό στοχαζόμαστε ἀλλιῶς τό «Ἰησοῦς Χριστός Νικᾶ».
Πού εἴδαμε κάποτε στά τείχη τῆς Βασιλεύουσας, τά φαγωμένα ἀπό γυφτοτσάντιρα καί στεγνά χορτάρια,
Μέ τούς μεγάλους πύργους κατάχαμα σάν ἑνός δυνατοῦ πού ἔχασε, τά ριγμένα ζάρια.
Γιά μᾶς ἦταν ἄλλο πράγμα ὁ πόλεμος γιά τήν πίστη τοῦ Χριστοῦ!
Καί γιά τήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου καθισμένη στά γόνατα τῆς Ὑπερμάχου Στρατηγοῦ,
Πού εἶχε στά μάτια ψηφιδωτό τόν καημό τῆς Ρωμιοσύνης,
ἐκείνου τοῦ πελάγου τόν καημό σάν ἧβρε τό ζύγιασμα τῆς καλοσύνης.
Γ. Σεφέρης
Η Παναγιά η Δέσποινα δεν είναι μόνο μεσίτις προς τον Υιό της υπέρ των Ανθρώπων. Επάξια
κρατά τον τίτλο της Υπερμάχου Στρατηγού του Γένους μας και θεωρείται όχι
άδικα φύλακας άγγελος της ελληνορθοδοξίας. Επιτρέψτε μου μια υπερβολή,
μια ταύτιση πού μπορεί να ξενίζει και να υπερβαίνει την κρίση την κοινή
και την αντίληψη την συμβατική. Βλέπω ψηλά στην κόγχη του ιερού,
εικονογραφημένη την δόξα της και δεν ξεχωρίζω τί εικονογράφησε
εκεί ψηλά η πάσχουσα και ερωτοπαθής ρωμαίικη ψυχή. Την Παναγιά την
Δέσποινα και Μάνα του Θεού ή αυτή την εικονιζομένη μέσα σε φωτοστέφανο
και φέροντας στους κόλπους της τον δεσπότη Χριστό, Μάνα Ρωμηοσύνη; Είναι
λες και η αρχέγονη μητρική μορφή πού λατρεύτηκε από τούτο το γένος το
θεοσεβές και πνευματοφύτευτο, το αρχαίο μητρικό πνεύμα, πού τιμήθηκε από
όλους τους ποιητές της ρωμηοσύνης, από Ρωμανού οσίου του Μελωδού, έως
και Σεφέρη και Ελύτη, να αποτυπώθηκε εκεί ψηλά, ως λατρευτικό σημείο και
μοναδική θεότητα της ελληνορθόδοξης ψυχής.Βλέπω την Παναγιά και βλέπω
την Ελλάδα. Και την Ελλάδα ατενίζοντας, την Θεοτόκο ένθρονη προσκυνώ,
πού έχει στους κόλπους της τον Θεό, δηλαδή τον θείο Λόγο και φρικιώ και
μεγαλύνω την τόση μεγαλοδωρία της στο γένος μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου