Αν εμείς οι ορθόδοξοι είχαμε ένα σχολαστικού είδους πνεύμα θα
κατατάσσαμε τα Φώτα ως δεύτερη σε σημασία και σπουδαιότητα εορτή μετά το
Πάσχα.Και για να είμαστε πιό ακριβείς η εορτή δεν είναι μία, αλλά είναι
ένα σώμα εορτολογικό με τα χριστούγεννα, υπό το όνομα Θεοφάνεια.Λέμε σχολαστικό, διότι θαρρώ πώς η εορτή των Ορθοδόξων είναι το Πάσχα, ενώ οι εορτές είναι επανάληψη του πάσχα μέσα στο λειτουργικό έτος.
Η
εμπορευματοποίηση και το καταναλωτικό πνεύμα, πού είχαμε δεν είχαμε το
κάναμε θεό και "πνεύμα των χριστουγέννων", έριξε σκιά στην λαμπρή αυτή
εορτή της Εκκλησίας μας πού λέγεται Φώτα, ενω στην πραγματικότητα
αυτή η ημέρα είναι η κορύφωση των εορτασμών των Θεοφανείων.
Τα
Θεοφάνεια ως εορτή προηγείται χρονικά στην καθ'ημάς ανατολή, του διαχωρισμού σε δύο εορτές της γέννησης
και της βάπτισης, των νυν χριστουγέννων και είναι κατ΄εξοχήν
βαπτισματική ημέρα. Και νομίζω πώς τα χριστούγεννα έλκουν την υμνολογική
τους σπουδαιότητα και το χαρακτηρισμό ως βαπτισματικής ημέρας από τα
Φώτα, με ίσες τιμές, ενώ το περιεχόμενο και την μορφή των ακολουθιών από την μεγάλη εβδομάδα.
Οι ύμνοι της εορτής λένε χαρακτηριστικά πώς η εορτή
της γέννησης είναι λαμπρή και μεγάλη, η δε της Βάπτισης λαμπροτέρα. Στην
ευχή του μεγάλου αγιασμού αναφέρεται πώς στα μεν χριστούγεννα είδαμε ως
βρέφος τον Θεό, ενώ στην Βάπτιση τέλειον άνδρα.Εκεί ο Χριστός ως Θεός
έφερε τέλεια την θεότητα. Εδώ όμως φανερώνει την θεότητα, την αγία
Τριάδα στον κόσμο.
Απ 'ολα αυτά συνάγεται πώς είμαστε στο μέσον της
εορτής των Θεοφανείων. Λαμπρά είσοδος τα Χριστούγεννα, μέσον η περιτομή
και ο Άγιος Βασίλειος, κορυφή του εορτασμού τα Φώτα! Και αυτή είναι η
αρχαία παράδοση της Εκκλησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου