ΙΕΡΕΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Δος μου κι εμένα άνεση, Παναγιά μου,
πριν ν’ απέλθω και πλέον δεν θα υπάρχω.(Αλεξ. Παπαδ.)

Τρίτη, Φεβρουαρίου 09, 2010

Ο Καλύμνου Παϊσιος τέλεσε μνημόσυνο για τον μακαριστό Γάνου και Χώρας Νεκτάριο


Ο μητροπολίτης κ. Παΐσιος, ως καλός πηδαλιούχος της Ιεράς Μητροπόλεως Λέρου, Καλύμνου και Αστυπαλαίας, ορθοπλώρισε την Εκκλησία της Καλύμνου τελώντας αρχιερατικό 40ήμερο μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του μακαριστού μητροπολίτη Νεκταρίου, ο οποίος από Λέρου, Καλύμνου & Αστυπαλαίας, μέσα από ταραχές αμφιλεγόμενης ηθικής ειλικρίνειας, βρέθηκε να είναι Γάνου και Χώρας.

Το μνημόσυνο αυτό ήταν μια επιβαλλόμενη υποχρέωση της τοπικής εκκλησίας για την αποκατάσταση της εκκλησιαστικής τάξης και της εκκλησιαστικής συνέχειας, όπως τόνισε ο κ. Παΐσιος στην ΑΡΓΩ. Η ένταση στην εκκλησία της Καλύμνου, η οποία γεννήθηκε από την εποχή της απομάκρυνσης του αοίδιμου ποιμενάρχη και επενεργούσε διαβρωτικά στη βάση της τοπικής εκκλησίας μέχρι σήμερα, διχάζοντας κλήρο και μερίδα του λαού σε δύο μερίδες., στους μεν και στους δε. Σ' αυτό το «καθεστώς» έθεσε τέλος ο κ. Παΐσιος.

Το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή ο κ. Παΐσιος το έκανε στη Λέρο. Εκεί τέλεσε για πρώτη φορά μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως του μακαριστού μητροπολίτη Νεκταρίου. Από τη Λέρο πήρε το «κουράγιο» να μεταφέρει και στην Κάλυμνο το πνεύμα της καταλλαγής και ενότητας. Το μνημόσυνο αυτό το είδε ο μητροπολίτης ως καθήκον και γι' αυτό κάλεσε όλο τον κλήρο να συμμετάσχει. Επιδίωξε μέσα από αυτή την ακολουθία και σύμφωνα με το χριστιανικό ήθος, να «πάρουν συγχώρηση», έστω και τυπικά, όλος ο κλήρος της Καλύμνου, μιας και η κηδεία του μεταστάντος ιεράρχη είχε γίνει στη γενέτειρα του την Κρήτη. Κι αυτό προς παραδειγματισμό του λαού. Η πρόσκληση του κ. Παΐσιου έχει ως εξής:

Η πρόσκληση του μητροπολίτη

Η Ιερά Μητρόπολη Λέρου Καλύμνου και Αστυπαλαίας καθηκόντως, την Κυριακή της Απόκρεω 7 Φεβρουαρίου 2010 και ώρα 10.30 πρωινή, στην Ιερά Μονή των Αγίων Πάντων Καλύμνου (Αγίου Σάββα), θα τελέσει επίσημο Αρχιερατικό ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΘΗΜΕΡΟ Μνημόσυνο στην μνήμη του αειμνήστου Μητροπολίτου Γάνου και Χώρας κυρού ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ, του από Λέρου Καλύμνου και Αστυπαλαίας, και παρακαλεί το ευσεβές πλήρωμα της Εκκλησίας όπως ενώσει τις προσευχές του στον Υψιστο υπέρ της μακαρίας ψυχής του αοιδίμου Ιεράρχου.

Απουσίες και παρουσίες

Τελικά, προσήλθαν στο μνημόσυνο μόνον 10 ιερείς της Καλύμνου, συν ένας από την Αστυπαλιά και ο πατήρ της ι. μονής των Αγίων Πάντων κ. Κυπριανός. Την ιερατική ακολουθία των, συνολικά, 12 ιερέων συμπλήρωναν δύο διάκονοι της εκκλησίας της Καλύμνου. Η ελαφρά κακοκαιρία (αέρας με ψιλή βροχή) ίσως προβληθεί ως πρόφαση αδυναμίας μετακίνησης, αλλά το βέβαιο είναι ότι στην Κάλυμνο ακόμη υπερίπταται η «ιδεολογική τρομοκρατία» με προσωπείο σεμνής παρουσίας, η οποία κηρύσσει απειλητικά ηθικές αξίες και δε σηκώνει μύγα στο. ταψί της.

Αυτό όμως το ψυχολογικό κλίμα το αψήφησαν πολλοί απλοί άνθρωποι και το Αναγνωστήριο ΑΙ ΜΟΥΣΑΙ, το οποίο παρέστη με τον πρόεδρο κ. Ι. Πατέλλη, τον Γραμματέα κ. Κ. Μηνέττο και το μέλος κ. Κ. Χατζηδάκη, και από τα πολιτικά πρόσωπα ο νομαρχ. σύμβουλος κ. Δ. Μαραγκός και ο πρώην δήμαρχος κ. Μ. Ζαΐρης.

«Oιωνεί κηδεία»

Αν η πρώτη κίνηση του μητροπολίτη ήταν η απόφαση να τελέσει, και εντός Καλύμνου (!) μνημόσυνο για τον «εν μακαρία τη λήξει γενόμενον» ιεράρχη, η δεύτερη αξιοθαύμαστη κίνηση του ήταν η παρέμβαση στην τάξη τέλεσης του μνημοσύνου. Εδωσε διάσταση «οιωνεί κηδείας», ώστε να μη μένει άταφος ο πρώην μητροπολίτης στις ψυχές και τα πνεύματα των Καλυμνίων. Για όσους γνωρίζουν την εκκλησιαστική τάξη σημειώνουμε ότι ο κ. Παΐσιος πρόσθεσε στην ιερή ακολουθία του μνημοσύνου (μετά την Απόλυση), στοιχεία της εξοδίου ακολουθίας: «Αμωμοι.», όλα τα νεκρώσιμα Ευλογητάρια, Απόστολο και Ευαγγέλιο της Κηδείας, ενώ «υποχρέωσε» όλους του ιερείς να ευχηθούνε ο καθένας χωριστά υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του «.Νεκταρίου, Αρχιερέως πατρός και ποιμενάρχου ημών γενομένου».

Παραινέσεις Παϊσίου

Ο κ. Παΐσιος έκλεισε την ιερή ακολουθία με πολύ προσεγμένη νεκρολογία. Εξήρε το έργο του αοιδίμου ποιμενάρχη, υπογράμμισε το ότι χειροτόνησε για την εκκλησία της Καλύμνου μεγάλο αριθμό ιερέων και τόνισε με έμφαση αλλά και με νόημα ότι ο «Δίκαιος Κριτής» είναι μόνο ο Υψιστος. Τα είπε όλα με χριστιανικό πνεύμα. Και η επιμονή του κ. Παϊσίου στη φράση «η εκκλησία έχει συνέχεια» στέλλει το σαφές μήνυμα ότι, όσο συνεχίζει η τοπική εκκλησία να πορεύεται σε κλίμα υφέρποντος διχασμού, η περίπτωση Νεκταρίου θα είναι το «κακό» της εκκλησίας της Καλύμνου και, με αυτές τις προϋποθέσεις και συνθήκες «ενός κακού μύρια έπονται». Αυτή τη μεγάλη Αλλαγή θέλει να εμπεδώσει ο κ. Παΐσιος.

Για το έργο του Νεκτάριου

Στον καθιερωμένο καφέ των μνημοσύνων, τον οποίο παρέθεσε ο μητροπολίτης στη μεγάλη ημιυπόγεια αίθουσα, κάτω από τον περικαλλή ναό του Οσίου Σάββα, την διακοσμημένη με πίνακες του αείμνηστου ζωγράφου Ν. Μάγκου, ο κ. Παΐσιος μίλησε, στο τραπέζι, για το μεγάλο έργο του Νεκταρίου με τις κτιριακές εγκαταστάσεις στο χώρο της ι. μονής των Αγίων Πάντων: εκκλησία του Οσίου Σάββα, αίθουσα τελετών, τρίδυμες αίθουσες στην κορυφογραμμή κ.α.

Ήταν και αυτή η στιγμή μια καλή ευκαιρία για απόδοση της οφειλόμενης τιμής σε έναν εκλιπόντα ιεράρχη, υπό το εκκλησιαστικό πνεύμα «ο αποθανών δεδικαίωται» και «ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω».

romfaia

αργω της καλυμνου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails